لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

كوموروفسكى برنده انتخابات ریاست جمهوری لهستان شد


برونيسلاو كوموروفسكى، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری در لهستان
برونيسلاو كوموروفسكى، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری در لهستان
با شمارش ۹۵ درصد آراى انتخابات رياست جمهورى لهستان برونيسلاو كوموروفسكى، کاندیدای محافظه کار میانه رو حزب حاکم (سکوی مدنی) با کسب ۵۲.۶ درصد درصد آرا رقیب خود یاروسلاو کاچینسکی را شکست داد.

آقای کاچینسکی از حزب «قانون و عدالت» برادر دوقلوی لخ کاچینسکی است که ماه آوریل گذشته همراه با ۹۴ نفر دیگر در یک سانحه هوایی در روسیه کشته شد.

آقای کاچینسکی، که رهبری احزاب رقیب حزب محافظه کار را بر عهده داشت تنها موفق به کسب ۴۷.۴درصد از آراء شد.

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری لهستان در ماه ژوئن برگزار شد اما هیچ کدام از نامزدها موفق به کسب ۵۰ درصد آراء نشدند.

انتخابات ریاست جمهوری لهستان به دلیل کشته شدن رئیس جمهور این کشور در یک سانحه هوایی در روسیه برگزار شد.

بدین ترتیب حزب حاکم می‌تواند به راحتی طرح‌های ریاضت اقتصادی و کاهش هزینه های دولت را اجرا کند. برونیسلاو کومولوسکی از طرح اصلاح بازار و تعامل با کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت می کند.

اگر چه در لهستان سیاست خارجی توسط نخست وزیر طراحی می شود اما رییس جمهور نیز نقش فعالی در امور سیاست خارجی داشته و این قدرت را نیز دارد که لایحه های قانونی هیئت دولت را پیشنهاد یا وتو کند.

پیش از این لخ کاچنسکی، رییس جمهور فقید لهستان، از حزب «قانون و عدالت» بارها لایحه های پیشنهادی دولت محافظه کار دونالد توسک را وتو کرده بود.

بدین ترتیب همان گونه که روزنامه پرفروش لهستانی «فکت» می‌نویسد: «باید دید که اکنون که حزب محافظه کار تمام قدرت را در دست دارد چه کاری می‌تواند انجام دهد.»

کوموروفسکی چهارمین رییس جمهور لهستان است که پس از فروپاشی کمونیست در سال ۱۹۸۹ انتخاب می شود.

مدت دوره ریاست جمهوری در لهستان پنج سال است.

لخ کاچینسکی با انتشار پیامی ضمن قبول شکست در انتخابات به هواداران خود گفت که حزب وی در انتخابات محلی پائیز امسال و انتخابات پارلمانی سال۲۰۱۱ که لهستان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، پیروز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG