لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

ثبت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و بازار تبریز در فهرست آثار جهانی


بازار بزرگ تبریز
بازار بزرگ تبریز
مجموعه بازار تاریخی تبریز و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی روز شنبه در سی و چهارمین اجلاس سازمان یونسکو که در برازیلیا، ‌پایتخت برزیل برگزار شد در فهرست آثار جهانی این سازمان جای گرفتند.

در این اجلاس ۹ روزه، ۳۲ اثر طبيعی و فرهنگی جديد از ۳۵ کشور، برای ثبت در فهرست ميراث جهانی پيشنهاد شد که بازار تاریخی تبریز به عنوان «بزرگترین سازه به هم پیوسته جهان» با اکثریت آرا به ثبت رسید.

سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، در وب‌سایت خود با اشاره به موقعیت تاریخی شهر تبریز در انتقال فرهنگ های مشرق زمین به سرزمین‌های مغرب و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم،‌ از این شهر به عنوان یکی از شهرهای مهم تاریخی یاد کرده‌است.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر نیز از قول تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان آذربایجان شرقی، گزارش داد که این اولین باری است که یک «بازار» در سازمان یونسکو به ثبت می رسد و ابراز خوشنودی کرد که افتخاری دیگر به اولین‌های شهر تبریز اضافه شد تا ویژگی منحصر به فردی در سطح جهان داشته باشد.

تبریز از قرن سیزدهم میلادی به مدت ۳۰۰ سال جایگاه خود را به عنوان پایتخت صفویه در ایران حفظ کرد، و در قرن شانزدهم با وجود از دست دادن قدرت خود به عنوان پایتخت کشور، همواره به عنوان مرکز مهم تجاری در ایران باقی ماند.

بازار تاریخی تبریز پیشتر در سال ۱۳۵۴شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بود.

مجموعه بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی دومین مجموعه تاریخی ایران بود که به اتفاق آراء در فهرست جهانی یونسکو جای گرفت.

این مجموعه پس از وفات شیخ صفی در سال ۷۳۵ هجری قمری توسط فرزندش،‌ صدرالدین موسی در اردبیل پایه‌گذاری شد و به مرور واحد‌هایی به مجموعه اصلی اضافه شد و در دوره شاه عباس نیز برای تکمیل و تزئین این بنای تاریخی اقدامات زیادی انجام شد.

تا کنون ۸۹۰ درفهرست میراث جهانی به ثبت رسيده است که تخت جمشيد، چغازنبيل، ميدان امام اصفهان، تخت سليمان، پاسارگاد، ارگ بم و منظر فرهنگی آن، گنبد سلطانيه، بيستون، برخی از کليساهای ارامنه در ايران، و سازه‎های آبی شوشتر ۱۰ اثر به ثبت رسیده ایران در این فهرست هستند.

در بخش دیگری از اجلاس امسال کميته ميراث جهانی به وضعيت حفاظت از ۳۱ اثر ثبت شده در معرض خطر می‌پردازد که در میان این آثار حفظ اثر در خطر«ارگ بم» و وضعيت «ميدان امام اصفهان» (عالی قاپو) و پروژه‏‎های برج تجاری جهان نما و مترو که در مرکز تاريخی شهر اصفهان بنا شده‎اند نیز دیده می‌شوند.

میدان امام اصفهان در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

با این حال ساخت برج ۵۰ متری جهان نما در کنار آن اعتراض کارشناسان یونسکو را به همراه داشته و مسئولان این سازمان تا ۱۲ بهمن ماه سال ۸۸ به مقامات ایرانی مهلت داده بودند تا چهار طبقه فوقانی این ساختمان ۱۴ طبقه را تخریب کرده، درغیر این صورت نام میدان امام از فهرست اثار تاریخی یونسکو خذف خواهد شد.

تا کنون مسئولان شهرداری اصفهان دستور تخریب سه طبقه انتهایی این برج را صادر کرده‌اند اما همچنان این احتمال وجود دارد که میدان امام از فهرست میراث یونسکو حذف شود.
XS
SM
MD
LG