لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

پس از چهار روز فرمانده سرخ تايلند جان باخت


ژنرال سواسدیپل (در لباس نظامی) در کشاکش میان معترضان و حامیان دولت/ ۲۱ اردیبهشت ۸۸
ژنرال سواسدیپل (در لباس نظامی) در کشاکش میان معترضان و حامیان دولت/ ۲۱ اردیبهشت ۸۸
پس از چند روز درگیری شدید میان نیروهای دولتی و سرخ‌پوشان معترض در تایلند، از بانکوک خبر می‌رسد که ختیه سواسدیپل، موسوم به «فرمانده سرخ» که روز پنجشنبه هدف گلوله قرار گرفته بود، جان خود را از دست داده است.

ژنرال سواسدیپل که به سه دنگ یا فرمانده سرخ شهرت داشت، از رهبران اصلی مخالفان دولت تایلند بود و پس از آنکه روز پنجشنبه از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت در بیمارستان واچیرا در بانکوک بستری شد.

اکنون با گذشت چهار روز این رخداد، مقام‌های بیمارستان واچیرا، تأیید کرده‌اند که «فرمانده سرخ» روز دوشنبه جان باخته است.

از روز پنجشنبه زمانی که «فرمانده سرخ» هدف گلوله قرار گرفت، مركز شهر بانكوک به صحنه درگيرى‌هاى شديد بين معترضان سرخ‌پوش و نيروهاى ارتش تايلند بدل شده است.

اوضاع در بانکوک، با گذشت چهار روز، همچنان بحرانی است و آن طور که سی ان ان گزارش کرده است همزمان با پرواز هواپیماها بر فراز بانکوک، تلويزيون دولتى تایلند به معترضان هشدار داده است كه مکان‌های تجمع خود در مركز شهر را به سرعت تخليه كنند.

دولت تایلند هشدار داده است که كسانى تا ساعت ۱۵ ظهر به وقت محلی، به تجمعات خود پایان ندهند، متحمل حداکثر دو سال حبس خواهند شد.

خواسته‌هاى سرخ‌پوشان

خشونت‌هاى روزهای اخير در بانكوک دست‌كم ۳۵ كشته و بيش از ۲۰۰ زخمى برجاى گذاشته است و خيابان‌هاى پر تردد، دفاتر شركت‌ها و مدارس این شهر را به تعطيلى كشانده است.

در همین شرایط دولت تايلند به منظور جلوگيرى از پيوستن مردم دیگر مناطق به معترضان پايتخت، در ۲۲ استان اين كشور وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد.

تاکنون دست کم ۹ سفارتخانه غربى در بانكوک گفته‌اند تا روز سه‌شنبه بسته خواهد بود و ایالات متحده نیز ضمن هشدار به شهروندان خود در مورد سفر به تایلند اعلام کرده است که خانواده دیپلمات‌های خود در صورت تمایل آنها، با هزینه دولت از بانکوک خارج خواهد کرد.

«جبهه متحد براى دموكراسى در مقابل ديكتاتورى» موسوم به سرخ‌پوشان كه از تاكسين شيناواترا، نخست‌وزير پيشين تايلند حمايت مى‌كنند دولت فعلى را فاقد مشروعيت ‌دانسته و خواهان برگزارى انتخابات زودرس هستند.

مخالفان سرخ پوش در عین حال می‌گویند كه با هدف پايان دادن به خشونت‌ها، مايل به گفت‌وگو با دولت تايلند با ميانجيگرى سازمان ملل است، اما گفت‌وگوها را مشروط به آن کرده است كه ارتش از مناطق تحصن سرخ‌پوشان عقب‌نشينى كند.

دولت تایلند مداخله سازمان‌های بین‌المللی را در حل بحران کنونی این کشور نمی‌پذیرد و آن طور که سخنگوی دولت می‌گوید، مدعی است که «قادر است بدون كمک سازمان‌هاى بين‌المللى مسائل داخلى اين كشور را حل كند».

این در حالی است که بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در روزهای گذشته با هشدار به طرفین درگیرنسبت به عواقب این خشونت‌ها، از دولت و مخالفان خواست به میز مذاکره باز گردند.
XS
SM
MD
LG