لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

خاكستر آتش‌فشانى بار ديگر موجب اختلال پروازها در اروپا شد


سازمان ترافيک هوايى اروپا گزارش داد كه خاكستر آتشفشان در ايسلند بار دیگر بخش‌هایی از فضای پروازی اروپا را تحت تأثير قرار داده و بخش‌هايى از آسمان جنوب فرانسه، سوئيس و شمال ايتاليا را در بر گرفته است.

به گزارش شبکه تلويزيونى سى ان ان، روز شنبه با لغو صدها پرواز در برخى فرودگاه‌هاى شمال اسپانيا و پرتغال، حدود ۱۴ هزار مسافر سرگردان شدند، اما با این حال از صبح روز یکشنبه کلیه پروازها در فرودگاه‌هاى اسپانيا به حالت عادى بازگشت.

در همین حال تصاویر ماهواره‌ای انتشار یافته نشان مى‌دهد كه خاكستر آتشفشانى به سمت مركز اروپا در حال حركت است و تا شامگاه يكشنبه بخش‌هايى از آسمان آلمان، جمهورى چک و اتريش را نيز تحت تأثير قرار خواهند داد.

سازمان ترافيک هوايى اروپا، به طور هماهنگ نمودار گسترش این خاكستر آتشفشانى كه نشانگر منطقه لغو پروازها است، به كشورهاى اروپايى ارسال می‌کند.

پیش از این مقام‌های اروپایی هشدار داده بودند که نبود قوانین یکسان پرواز در کشورهاى اروپایی موجب شده است که در هنگام برخورد بحران ناشی از انتشار خاکستر آتشفشانی، مشکلات بزرگى براى این کشورها به وجود آید.

همچنین بر اساس گزارش این سازمان كاهش فضاى پروازی در آسمان اروپا، پروازهاى بر فراز اقیانوس اطلس را نيز با مشكل مواجه كرده و هواپيماها مجبورند كه ابری از خاکستر را دور بزنند. گفته مى‌شود روزانه حدود ۶۰۰ هواپيما از فراز اقيانوس اطلس مى‌گذرند.

این موضوع در روز شنبه اکثر پروازهای اروپا به آمریکای شمالی را با تأخیر مواجه کرد.

ماه گذشته در پى فعاليت آتشفشانى در آيسلند فرودگاه‌هاى بیشتر شهرهای اروپا به مدت شش روز بسته شد و هزاران مسافر را در سراسر این قاره سرگردان شدند.

به گفته كارشناسان خاكسترهاى اين آتشفشان تا ارتفاع ۹ هزار و ۱۰۰ مترى از سطح زمين در فضا معلق است. همچنين گفته مى‌شود كه در ايسلند که خاکستر آتشفشان به صورت لايه‌ای ضخيم بر سطح زمين نشسته، و ساكنان برخى از شهرهاى این كشور را مجبور به ترک خانه‌هاى خود کرده است.
XS
SM
MD
LG