لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

رئیس اف‌بی‌آی: خطر نیروی قدس سپاه را باید جدی‌تر گرفت


کریستوفر رِی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، در جلسه پرسش و پاسخ در اندیشکده شورای روابط خارجی
کریستوفر رِی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، در جلسه پرسش و پاسخ در اندیشکده شورای روابط خارجی

کریستوفر رِی، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، می‌گوید فارغ از اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی، موارد مرتبط با نیروی قدس سپاه در خاک آمریکا یا خاک نزدیک‌ترین متحدانش نشان از آن دارد که باید تهدید این نیرو را حتی جدی‌تر گرفت.

جلسه پرسش و پاسخ با رئیس اف‌بی‌آی با عنوان «تهدیدهای جهانی که امروز متوجه ایالات متحده است»، روز جمعه، ششم اردیبهشت، در اندیشکده «شورای روابط خارجی» در واشینگتن برگزار شد.

رئیس اف‌بی‌ای بخش زیادی از سخنان خود در این جلسه را به تهدیدهای سایبری، به ویژه از سوی روسیه، و همچنین تهدیدهای اقتصادی و فناوری از سوی چین اختصاص داد.

کریستوفر رِی در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا درباره احتمال هرگونه تهدید از سوی نیروی قدس سپاه در خاک آمریکا گفت:‌ نمی‌خواهم از تحقیقات مشخصی در این باره حرف بزنم؛ اما همین‌قدر بگویم که «تهدید آنها را باید جدی‌تر گرفت».

رئیس اف‌بی آی افزود: فارغ از اینکه نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه می‌شد یا نمی‌شد، «مواردی بوده که به فعالیت‌های نیروی قدس ارتباط داشته است. از جمله اینجا در ایالات متحده، و همین‌طور برخی از نزدیک‌ترین متحدان‌مان».

نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین فرمانده آن، قاسم سلیمانی، از سال ۸۶ در فهرست «افراد و نهادهای حامی تروریسم» وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار داشتند و حدود سه هفته پیش نیز دونالد ترامپ اعلام کرد کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» افزوده شده است.

تهدیدهای روسیه و چین

کریستوفر رِی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، در سخنانش در اندیشکده شورای روابط خارجی همچنین گفت که روسیه به تلاش‌هایش برای مداخله در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا ادامه می‌دهد.

رئیس اف‌بی‌آی تأکید کرد: «فکر می‌کنم که روسیه تهدید ضداطلاعاتی بسیار چشمگیری تلقی می‌شود؛ به ویژه در حوزه سایبری و همچنین در حوزه‌ای که از آن با عنوان نفوذ شریرانه خارجی یاد می‌کنیم و البته مطمئنا در حوزه حضور افسران اطلاعاتی‌شان در خاک آمریکا».

کریستوفر رِی همچنین با اشاره به اینکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند مداخله روسیه در انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ به نوعی «تمرین نهایی» برای دخالت‌شان در انتخابات ۲۰۲۰ بوده است گفت: ایران، چین و کره شمالی «با تماشای اقدامات روسیه در ۲۰۱۶ و بعد از آن، در حال یادداشت‌برداری هستند».

رئیس اف‌بی‌آی همچنین از چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای پیش روی آمریکا نام برد و گفت چین با تهدیدهای چندلایه‌اش «می‌خواهد با هزینه آمریکا و از طریق سرقت فناوری، به قدرت اقتصادی جهان تبدیل شود».

منابع: وبسایت شورای روابط خارجی، صدای آمریکا، توئیتر و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG