لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

دادگاهی در نیویورک پس از چهار دهه، ممنوعیت نانچیکو را غیرقانونی خواند


چند ابزار به جا مانده از بروس‌لی از جمله یک نانچیکو زرد.
چند ابزار به جا مانده از بروس‌لی از جمله یک نانچیکو زرد.

نانچیکو که یکی از ادوات ورزش‌های رزمی است، از سال ۱۹۷۴ یعنی بیش از چهل سال پیش در ایالت نیویورک آمریکا ممنوع بوده است، اما حالا یک دادگاه فدرال در این ایالت می‌گوید که این ممنوعیت در تضاد با متمم دوم قانون اساسی آمریکاست.

بیش از چهار دهه پیش مقام‌های ایالتی نیویورک از ترس اینکه جوانان، تحت تأثیر فیلم‌های رزمی، با استفاده از این ابزار دست به خشونت و ضرب و شتم دیگران بزنند، استفاده از آن را ممنوع کردند.

اما به نوشته آسوشیتدپرس، در هفته‌ای که گذشت قاضی پاملا چن، در دادگاه فدرال بروکلین، حکم داد که ممنوعیت این ابزار ورزش‌های رزمی با متمم دوم قانون اساسی آمریکا که از حق شهروندان برای حمل سلاح محافظت می‌کند، در تضاد است.

شاکی پرونده‌ای که به صدور این حکم منتهی شد، جیمز مالونی که در سال ۲۰۰۰ به دلیل نگهداری نانچیکو در خانه‌اش محکوم شده بود و از سال ۲۰۰۳ شکایتی را در این زمینه ثبت کرد. او همه راه‌های برای دستیابی به حکم مورد نظرش را طی کرد و پرونده خود را به دیوان عالی آمریکا کشاند و در سال ۲۰۱۰ دیوان عالی این پرونده را برای تجدید نظر با الهام از متمم دوم قانون اساسی آمریکا اعاده کرد.

نانچیکو با تلفظ صحیح نونچاکو، یک سلاح سرد متعلق به منطقه اوکیناواست که از جمله به کارگیری آن توسط بروس لی، ستاره فیلم‌های هنرهای رزمی، آن را به شهرت رساند.

XS
SM
MD
LG