لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

اعلام نتایج نهایی انتخابات اسرائیل و آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید


انتخابات پارلمان اسرائیل سه شنبه گذشته در این کشور برگزار شد.
انتخابات پارلمان اسرائیل سه شنبه گذشته در این کشور برگزار شد.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اسرائیل، بنی گانتز در تماسی تلفنی پیروزی رقیبش، بنیامین نتانیاهو، را تبریک گفت؛ دفتر رئیس جمهوری اسرائیل نیز اعلام کرد رایزنی‌های رئیس جمهور برای انتخاب نخست وزیر از روز دوشنبه آغاز می‌شود.

دفتر رئوون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، روز جمعه ۲۳ فروردین اعلام کرد که وی از روز دوشنبه دیدارهایی را با نمایندگان ۱۱ حزبی که به کنست (پارلمان) راه یافته‌اند آغاز می‌کند و پس از آن یک نفر را مأمور تشکیل کابینه خواهد کرد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، این دیدارها «تشریفاتی» است و پس از برگزاری دیدارها با سران احزاب، فرمان تشکیل کابینه برای پنجمین بار به بنیامین نتانیاهو خواهد رسید.

رئیس جمهوری اسرائیل برای جلوگیری از شائبه‌های احتمالی خواسته است که این دیدارها، برای نخستین بار، مستقیم از رسانه‌ها و اینترنت پخش شود.

کمیته مرکزی انتخابات اسرائیل نتایج نهایی انتخابات روز سه‌شنبه را بامداد جمعه ۲۳ فروردین اعلام کرد.

بر پایه این نتایج، حزب لیکود ۳۶ کرسی، ائتلاف «آبی - سفید» ۳۵ کرسی، حزب اولترا مذهبی «شاس» ۸ کرسی، حزب اولترا مذهبی اشکنازی «یهودیت توراتی» ۷ کرسی، حزب میانه «کارگر» ۶ کرسی، فهرست عربی «خاداش – بلد» ۶ کرسی، «اتحاد راست» ۵ کرسی، «اسرائیل خانه ما» ۵ کرسی، حزب چپ «مرتز» ۴ کرسی، حزب اجتماعی «کولانو» ۴ کرسی، و فهرست عربی «رعم- بلد» نیز ۴ کرسی به دست آورده‌اند.

پس از اعلام نتایج نهایی، بنی گانتز، رهبر ائتلاف «آبی- سفید» که رقیب اصلی لیکود در این دوره بود، در تماس با بنیامین نتانیاهو پیروزی او را شادباش گفت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در پاسخ گفت: «اسرائیل به آرامش خود باز می‌گردد؛ هر کسی در وظیفه‌ای که دارد»؛ اشاره نتانیاهو به این است که او در مقام رئیس دولت و بنی گانتز در جایگاه رهبر اپوزیسیون خواهند بود.

آقای گانتز که در گذشته ریاست ستاد ارتش اسرائیل را برعهده داشت، شامگاه پنج‌شنبه نیز در نشستی خبری ناکامی خود و یارانش را تایید کرد ولی گفت که رهبر اپوزیسیونی پرقدرت و جنگنده خواهد بود.

یائیر لاپید، چهره شماره دو در ائتلاف «آبی - سفید» نیز گفت اپوزیسیون «جان دولت جدید نتانیاهو را به لب خواهد آورد» تا سریعا سقوط کند.

گانتز و لاپید با اشاره به سه پرونده قضایی علیه بنیامین نتانیاهو مدعی شدند که عمر این دولت نتانیاهو طولانی نخواهد بود و برنده انتخابات بعدی ائتلاف آبی- سفید خواهد بود.

با این حال نتانیاهو با رد اتهام‌های خود گفته است حتی در صورت صدور کیفرخواست، تبرئه خواهد شد.

آرایش سیاسی کرسی‌ها

اعلام نتایج نهایی انتخابات اسرائیل نشان می‌دهد که جناح راست و مذهبی، به رهبری نتانیاهو، در مجموع ۶۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست مجلس را به دست آورده است.

احزاب میانه، چپ و اعراب نیز در مجموع ۵۴ کرسی به دست آورده‌اند.

همچنین نتایج قطعی نشان داد که حزب تازه برپا شده «راست جدید»، به رهبری نفتالی بنت و آیلت شاکد، حتی از آرای کافی از سوی سربازان برخوردار نشد و این‌دو سیاستمدار جاه‌طلب که چهره‌های مهمی در دولت منحل‌شده بودند، در دوره تازه مجلس جایی ندارند.

بنت و شاکد که سران حزب «خانه یهود» بودند و حتی سودای نخست‌ وزیری داشتند، سه ماه پیش حزب خود را رها کرده و حزب «راست جدید» را با اساسنامه‌ای افراطی‌تر از «خانه یهود»، اما فارغ از اندیشه‌های مذهبی حزب پیشین، تشکیل دادند.

خانم شاکد، که وزیر دادگستری بود، در کارزار انتخاباتی‌اش با تبلیغ جنجال برانگیز «عطر فاشیسم» که برای او «همان رایحه دموکراسی» را داشت، مترصد بود که با ابقا در این وزارتخانه، قضات راستگرای بیشتری را وارد ترکیب دیوان عالی کند تا دستور کار راستگرایان افراطی را اجرا کنند؛ وی فعلا ناکام مانده و گزارش رسانه‌ها حاکی است که پست وزارت دادگستری احتمالا در دست لیکود خواهد بود.

از سوی دیگر، میان چهره‌های برجسته حزب لیکود برای انتصاب به وزارت‌خانه‌های مهم رقابت آشکار درگرفته و از جمله آوی دیختر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوره منحل‌شده مجلس، خواسته که وزیر دفاع شود.

اما نتانیاهو برای تشکیل دولت ناچار است شماری از پست‌های مهم وزارتی را به احزاب کوچک بدهد تا با او متحد شوند.

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل، خانه ما» که خواهان بازگشت به پست وزارت دفاع است، از بعد از روز انتخابات به سفر خارج رفته است؛ تحلیلگران در رسانه‌های این کشور گفته‌اند، آقای لیبرمن خواسته به نتانیاهو نشان دهد که او برای ورود به ائتلاف دولت جدید التهابی ندارد مگر آنکه نتانیاهو حاضر شود خواسته‌های لیبرمن در خصوص خدمت سربازی یهودیان اولترا مذهبی را بپذیرد اما در آن صورت، احزاب مذهبی وارد دولت نمی‌شوند.

«اتحاد احزاب راست»، به رهبری ربای و سرتیپ خلبان رافی پرتز، نیز پست‌های وزارتی معینی را برای خود طلب کرده و مهم‌تر از آن، خواهان الحاق فوری شهرک‌های بزرگ یهودی در اراضی اشغالی کرانه باختری به خاک اسرائیل شده است.

حزب «کولانو» نیز گفته است تنها در صورتی که رهبر آن، موشه کاخلون، در مقام وزیر دارایی ابقا شود، حاضر است بخشی از دولت تازه باشد اما نتانیاهو خواسته که «کولانو» اصولا با لیکود ادغام شود.

از جانب دیگر، در حزب میانه «کارگر» که با شکستی بزرگ روبه‌رو شده، احتمال کناره‌گیری آوی گبایی، رهبر حزب، و ژنرال تال روسو، فرد شماره دو حزب، افزایش یافته است.

حزب کارگر که در نخستین دهه‌های تشکیل اسرائیل حزب حاکم بود، از بعد از نخست وزیری اهود باراک، رهبر وقت این حزب، در سال ۲۰۰۰ دیگر از دولت کنار رانده شده و قدرت آن پیوسته رو به کاهش رفته و حتی به آستانه فروپاشی رسیده است.

اما حزب چپ «مرتز» با وجود تضعیف شدید در دوره اخیر، با کسب ۴ کرسی که امکان داده از فروپاشی جان به در برد، نفسی به آسودگی کشیده است.

به نوشته وای.نت، انتخابات این بار بیش از هر زمان دیگری نشان داد که اسرائیل یک جامعه حامی اندیشه‌های راست است.

XS
SM
MD
LG