لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

ساخت نخستین تاسیسات اتمی عربستان «در حال تکمیل است»


تصویر هوایی از بخشی از شهر سلطان عبدالعزیز در عربستان سعودی که رآکتور اتمی در آن واقع است.
تصویر هوایی از بخشی از شهر سلطان عبدالعزیز در عربستان سعودی که رآکتور اتمی در آن واقع است.

در حالی که گزارش‌هایی درباره مجوز پنهانی وزارت انرژی آمریکا برای فروش فناوری اتمی به عربستان منتشر شده و تحقیقاتی در این باره آغاز شده است، شماری از رسانه‌ها با انتشار تصاویری ماهواره‌ای مدعی شدند ساخت رآکتوری اتمی در نزدیکی ریاض رو به اتمام است.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین، با انتشار تصاویری اعلام کرد ساخت نخستین تأسیسات هسته‌ای عربستان سعودی در «شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز» که در نزدیکی ریاض واقع شده، رو به پایان است و فقط چند ماه تا تکمیل آن باقی مانده است.

این تصاویر برگرفته از تازه‌ترین عکس‌های ماهواره‌ای «گوگل ارث» است و به نوشته بلومبرگ، نخستین تصاویر غیرمحرمانه و در عرصه عمومی است که فعالیت‌های اتمی عربستان سعودی را تایید می‌کند.

در همین زمینه رابرت کلی که بیش از سه دهه مدیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود به روزنامه بریتانیایی گاردین گفت حدس می‌زند که این نیروگاه اتمی «حداکثر تا یک سال دیگر به بهره‌برداری کامل برسد».

آقای کلی همچنین به بلومبرگ گفته است: تکمیل نیروگاه بدین معنی است که «عربستان حالا باید به فکر حفاظت و پادمان این نیروگاه باشد».

وزارت انرژی سعودی در بیانیه‌ای گفته است که این نیروگاه «برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی ِ کاملا صلح‌جویانه و در تطابق کامل با توافق‌نامه‌های بین‌المللی» تأسیس می‌شود.

وزارت انرژی عربستان همچنین تأکید کرد که این کشور تمامی پیمان‌های عدم اشاعه را امضا کرده و این تأسیسات نیز در شفافیت احداث شده و به روی بازرسان باز است.

حدود یک سال پیش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته بود کشورش در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، اما اگر ایران به چنین سلاحی برسد، عربستان هم آن را به دست خواهد آورد.

ایران و عربستان سعودی رقیب یکدیگر در منطقه هستند و روابط خصمانه‌شان در دو سال اخیر باعث این نگرانی شده است که در نهایت مسابقه‌ای هسته‌ای در خاورمیانه به راه بیفتد.

کمتر از سه ماه پیش یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی ۲۴ صفحه‌ای با اشاره به این که «در کاخ سفید گفت‌وگوهایی بر سر فروش احتمالی فناوری هسته‌ای به عربستان انجام گرفته»، فروش این فناوری به ریاض را در تضاد احتمالی با منافع ملی آمریکا و همچنین دارای برخی مخاطرات امنیتی و مشکلات قانونی خواند.

پس از آن خبرگزاری رویترز گزارش داد که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، با استفاده از اختیارات خود به چند شرکت آمریکایی مجوزهایی پنهانی برای فروش فناوری اتمی به عربستان صادر کرده است.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، و باب منندز، سناتور دموکرات، در نامه‌ای به وزیر انرژی آمریکا از او خواسته‌اند که جزئیات توافق‌ها در این باره را ارائه کند.

منابع: بلومبرگ، گاردین، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG