لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

سیل نیمی از شهر آق‌قلا در استان گلستان را زیر آب برده است


نمایی از آب‌گرفتگی در شهر گنبد در استان گلستان
نمایی از آب‌گرفتگی در شهر گنبد در استان گلستان

میرمحمد غراوی، معاون استاندار گلستان، روز جمعه دوم فروردین با اشاره به اینکه بیش از نیمی از شهر آق‌قلا و ۱۰ روستای این شهرستان را آب فراگرفته، هشدار داد که شهرستان گمیشان با خطر موج دوم سیلاب روبه‌روست.

معاون استاندار گلستان همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر «دوسوم آق‌قلا و حدود ۱۰ روستای این شهرستان را ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر آب فرا گرفته» گفت رفت و آمد در این مناطق فقط با قایق امکان پذیر است.

امیرشیر توماج، فرماندار شهرستان گمیشان، نیز هشدار داده است که «موج دوم سیلاب به سمت گمیشان گلستان در حرکت است.»

به گفته آقای توماج، ساکنین ۲۰ روستای حاشیه گرگانرود در شهرستان گمیشان و سیمین‌شهر آماده خروج از خانه‌ها هستند.

با این حال مجتبی جمالی، مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان، با اشاره به اینکه روند خروجی سد گلستان و سد وشمگیر از پنج‌شنبه‌شب رو به کاهش بوده است، پیش‌بینی کرد که «شرایط سیل در استان گلستان بهتر شود.»

کاظم نورمفیدی، امام‌جمعه گرگان، نیز خسارت‌های ناشی از سیل را «۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و هفت هزار هکتار از باغات، یک هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی شهری و پنج هزار منزل مسکونی روستایی» اعلام کرد.

نورمفیدی در خطبه‌های نمازجمعه گرگان، میزان خسارت وارده ناشی از آبگرفتگی و سیلاب را بر اساس برآوردهای اولیه، ۵۰۰ میلیارد تومان، اعلام کرد.

به گفته علی نظری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان، میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی متر هم رسید در حالی که «کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی متر است؛ یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاد.»

به گفته این مقام مسئول، در پی این بارش‌ها «۱۴ رودخانه اصلی در بالادست گنبد و در بین راه، رودخانه‌های تا حدفاصل گمیشان، طغیان کردند.»

علی نظری همچنین تأکید کرد که اگر سدهای بوستان و گلستان و نرماب تأخیری عمل نمی‌کرد «به جرأت می‌توان گفت که شهر گنبدی دیگر وجود نداشت.»

هنوز آمار دقیقی از تلفات سیلاب‌های اخیر در شمال و شمال شرق ایران گزارش نشده اما در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گزارش شده بود که ۳ نفر در استان مازندران، دو نفر در استان خراسان شمالی و دو نفر در استان گلستان بر اثر رانش زمین، سیل یا حوادث مرتبط به آنها جان باخته‌اند.

عدم کمک‌رسانی یا ضعف مدیریت بحران سیل در استان گلستان انتقادهای گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

شماری از کاربران علت وقوع سیلاب‌های اخیر را «جنگل تراشی» در سال‌های گذشته، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌های استان گلستان و بهره‌برداری غیرمسئولانه از معادن را ذکر کره‌اند.

منابع: ایلنا، ایرنا، مهر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG