لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

۴ تن از نوجوانان تایلندی محصور در غاری در شمال این کشور نجات یافتند


در نخستین مرحله از عملیات نجات ۱۲ نوجوان فوتبالیست تایلندی که از ۱۶ روز پیش به همراه مربی‌شان در غاری در شمال این کشور گرفتار شده بودند، غواصان ویژه موفق شدند روز شنبه ۴ کودک را نجات دهند.

رئیس گروه نجات، نارونگساک اوزوتاناکورن، شامگاه یکشنبه ۱۷ تیر در نشستی خبری گفت: «بالاخره پس از ۱۶ روز انتظار چشم‌مان به صورت گرازهای وحشی (نام تیم فوتبال نوجوانان گرفتارشده) افتاد».

هویت این چهار نوجوان اعلام نشده و آنها بلافاصله پس از خروج از غار با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شدند.

با وجودی که رئیس گروه نجات اعلام کرد هر چهار نوجوان «به سلامت» از غار بیرون آمده‌اند اما گزارش‌هایی نیز درباره مشکلات روحی آنها گزارش شده است.

ادامه عملیات نجات، به دلیل فرارسیدن شب در منطقه، به صبح دوشنبه موکول شده است.

از ۱۶ روز پیش که گروه نوجوانان ناپدید شدند، به ویژه از هفته پیش که سرانجام گروهی از غواصان بریتانیایی آنها را در محلی دورافتاده از غار کشف کرد، میلیون‌ها تن در تایلند و در کشورهای مختلف جهان خبرهای مربوط به این رویداد را با نگرانی دنبال کرده‌اند.

این گروه ۱۳ نفره، شامل نوجوان‌هایی بین ۱۱ تا ۱۶ سال به همراه مربی ۲۵ ساله آنها، دوم تیرماه پس از تمرین فوتبال وارد غار «تام لوآنگ» در استان شمالی «چیانگ رای» شدند اما باران سیل‌آسا موجب سرازیر شدن آب به داخل غار شد و خروج این گروه را از غار ناممکن کرد.

در روزهای اخیر غواصان آموزش‌های لازم برای استفاده از ماسک هوا و غواصی در آب‌های غار را به نوجوانان ارائه کردند و در عملیات نجات روز یکشنبه، هر یک از نوجوانان مسیر ۴ کیلومتری را در کنار دو غواص طی کردند و به دهانه خروجی غار رسیدند.

طرح‌های مربوط به نجات این نوجوانان چند بار به علت بارش‌های موسمی و همچنین خطرات غواصی به تعویق افتاد و با مرگ یکی از غواصان در روز جمعه، این نگرانی‌ها شدت گرفت.

در عملیات نجات این گروه ۱۳ نفره غواصان نیروی دریایی تایلند به همراه غواصان بین‌المللی حضور دارند.

غواصی این مسیر طولانی برای نوجوانان کاری خطرناک ارزیابی شده و رئیس گروه نجات صبح یکشنبه در برابر ورودی غار گفت که این عملیات را باید «مأموریت غیرممکن» خواند.

از زمانی که زنده بودن این گروه در غار روشن شد، طرح‌های متعددی برای نجات آنها ارائه شد. یکی از نخستین طرح‌ها این بود که تا چند ماه بعد که فصل باران‌های موسمی به پایان می‌رسد صبر کرد؛ اما این طرح رد شد.

در اقدامی دیگر، گروهی از کوهنوردان با جست‌وجو در صدها شکاف در منطقه کوهستانی که غار در زیر آن قرار دارد، سعی کردند کودکان را از غواصی خطرناک نجات دهند و به جایش آنها را از بالا نجات دهند.

حتی ایلان ماسک، کارآفرین سرشناس آمریکایی، نیز مهندسانی را از شرکت فضانوردی خصوصی‌اش برای کمک به تایلند فرستاد.

با اینکه در ۱۶ روز گذشته مطالب بسیار زیادی درباره این ۱۳ نفر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما نجات چهار تن از آنها در شامگاه یکشنبه با بازتابی بسیار گسترده در تایلند و در کشورهای مختلف جهان داشت.

یکی از کاربران فیس‌بوک شامگاه یکشنبه نوشت: «جام جهانی امسال را باید به گروه نجات گرازهای وحشی داد».

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و شبکه‌های اجتماعی؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG