لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

دادگاه تجدید نظر استان فارس «احکام زندان چهار شهروند بهایی را تایید کرد»


شهروندان بهایی در ایران با آزار سیستماتیک روبه‌رو هستند و شماری از آنان در سال‌های گذشته کشته شده‌اند
شهروندان بهایی در ایران با آزار سیستماتیک روبه‌رو هستند و شماری از آنان در سال‌های گذشته کشته شده‌اند

خبرگزاری «هرانا» گزارش داده است دادگاه تجدید نظر استان فارس احکام زندان چهار شهروند بهایی دیگر را تایید کرده و بدین ترتیب، ۱۲ بهایی این پرونده مجموعا به بیش از ۳۳ سال زندان محکوم شده‌اند.

به نوشته هرانا، دادگاه تجدید نظر استان فارس هر یک از این چهار شهروند بهایی، به نام‌های فرهام ثابت، فرزان معصومی، شهناز ثابت و سهیلا حقیقت، را به ۲ سال حبس محکوم کرده است.

دادگاه انقلاب شیراز در حکم اولیه، هر کدام از این چهار نفر را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به شش سال زندان محکوم کرده بود.

بر اساس گزارش وبسایت هرانا، این چهار نفر جزو ۱۲ شهروند بهایی که در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ در شیراز بازداشت شدند و سپس با وثیقه آزاد بودند.

احکام هشت نفر دیگر این پرونده چندی پیش در دادگاه تجدید نظر استان فارس تایید شد و آنها مجموعا به ۲۵ سال و شش ماه زندان و همچنین پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

نام شماری از این شهروندان نیلوفر حکیمی، نوید بازماندگان، بهاره قادری، نورا پورمرادیان، سودابه حقیقت، الهه سمیع‌زاده و شهریار عطریان گزارش شده است.

بدین ترتیب، در روزهای اخیر برای ۱۲ شهروند بهایی در استان فارس مجموعا حکم ۳۳ سال زندان تایید شده است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

نهادهای بین‌المللی همواره از «آزار سیستماتیک علیه بهائیان در ایران» انتقاد کرده و فشارها بر بهائیان را نقض صریح ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانسته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز از سال ۱۹۹۹ بدین سو، همواره در گزارش‌های سالانه‌اش درباره آزادی‌های مذهبی در جهان، به فشارهای جمهوری اسلامی علیه بهائیان اشاره کرده است.

بنابر آخرین گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی تنها در بازه‌ای شش ماهه دست‌کم ۶۵ شهروند بهایی را تحت تعقیب قضایی قرار داد یا آنها را محاکمه کرد.

XS
SM
MD
LG