لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

رویترز: رهبر مخالفان ونزوئلا دوشنبه با وزیر خارجه آمریکا دیدار می‌کند


خوان گوآیدو از فوریه سال ۲۰۱۹، حدود یک سال پیش، از ونزوئلا خارج نشده است.
خوان گوآیدو از فوریه سال ۲۰۱۹، حدود یک سال پیش، از ونزوئلا خارج نشده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از کاراکاس خبر داد که خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا، روز دوشنبه ۳۰ دی ماه در حاشیه اجلاس منطقه‌ای مقابله با تروریسم در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، با مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، دیدار خواهد کرد.

رویترز این خبر را به نقل از دو منبع نزدیک به خوآن گوآیدو مخابره کرده، گرچه سخنگوی آقای گوآیدو و نیز وزارت خارجه آمریکا تا کنون به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

ایوان دوکه، رئیس‌جمهور کلمبیا، پیشتر در توئیتی خبر داده بود که او قرار است بعدازظهر یکشنبه به وقت محلی، با آقای گوآیدو دیدار کند و خوان گوآیدو روز دوشنبه در اجلاس منطقه‌ای مقابله با تروریسم شرکت خواهد کرد.

آقای گوآیدو از فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود یک سال پیش، که به رقم ممنوعیت خروج از کشور به کلمبیا رفت تا به تلاش‌ها برای انتقال محموله‌های کمکی به مرزهای ونزوئلا کمک کند، ونزوئلا را ترک نکرده است. در آن زمان نیروهای نظامی وفادار به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، از انتقال این کمک‌ها که با حمایت ایالات متحده فراهم شده بود، ممانعت می‌کردند.

از ژانویه سال ۲۰۱۹ که خوان گوآیدو با استناد به قانون اساسی ونزوئلا نیکولاس مادورو را فاقد مشروعیت برای اداره کشور اعلام کرد، آمریکا به همراه نزدیک به ۵۰ کشور دیگر، خوان گوآیدو را به عنوان رهبر مشروع ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

با این حال در یک سال گذشته آقای مادورو به رغم اقدامات ایالات متحده برای قطع منابع مالی دولت مادورو و اعمال تحریم بر صنعت نفت این کشور و نیز تلاش‌های خوان گوآیدو برای تشویق ارتش به نافرمانی از او، همچنان قدرت را در ونزوئلا در دست دارد.

در چند هفته اخیر، حزب سوسیالیست ونزوئلا که دولت را در اختیار دارد، کنترل مجلس ملی این کشور را از مخالفان پس گرفت و یک سیاستمدار رویگردان از گوآیدو به ریاست پارلمان برگزیده شد. با این حال نمایندگان مخالف دولت در نشستی برای دومین بار به ریاست آقای گوآیدو بر مجلس ملی رأی دادند.

در آن زمان مایک پومپئو انتخاب دوباره خوان گوآیدو به ریاست مجلس ملی را به او تبریک گفت و «تلاش ناکام حکومت پیشین مادورو برای نفی خواست مجلس ملی که به شکل دموکراتیک انتخاب شده» را محکوم کرد.

نیکولاس مادورو، خوان گوآیدو را متهم می‌کند که بازیچه تلاش آمریکا برای کودتا در ونزوئلاست. او در گفت‌وگویی که روز شنبه در واشینگتن‌پست منتشر شد، گفت که دولت دونالد ترامپ باقی ماندن او در قدرت را دست کم گرفته و او برای تحریم‌های آمریکا «اهمیتی قائل نیست».

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG