لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

دبیرکل حزب‌الله موضوع دست داشتن این گروه در قاچاق مواد مخدر را رد کرد


حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، اتهامات مطرح شده اخیر در آمریکا را در مورد مداخله احتمالی این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در قاچاق مواد مخدر و پولشویی «بی‌اساس» خواند.

به گزارش رویترز، آقای نصرالله روز جمعه ۲۹ دی از تلویزیون مداربسته برای هوادارانش در بیروت سخنرانی می‌کرد، و سخنان او نخستین واکنش به اقدام ماه گذشته وزیر دادگستری آمریکا در تشکیل یک تیم حقیقت‌یاب در مورد فعالیت‌های منتسب به حزب‌الله در قاچاق مواد مخدر و پولشویی محسوب می‌شود.

برخی از گزارش‌های انتشار یافته ماه گذشته در رسانه‌های آمریکا، دولت وقت آمریکا در زمان باراک اوباما را متهم می‌کرد که اقدامات خلافکارانه حزب‌الله را نادیده گرفت تا بتواند با ایران به توافق هسته‌ای برسد.

در این زمینه برخی از چهره‌های جمهوری‌خواه آمریکا از عملکرد دولت پیشین آمریکا انتقاد کرده و به رسانه‌های آمریکایی گفته بودند، این رویه عملاً موجب توقف پروژه موسوم به «کاساندرا» شد.

آن طور که پولیتیکو در گزارشی در این مورد نوشته بود، طرح «کاساندرا» در سال ۲۰۰۸ از سوی اداره فدرال مبارزه با مواد مخدر آمریکا، موسوم به دی‌ای‌ای، برای رصد اقدامات بزهکارانه بین‌المللی منتسب به حزب‌الله برنامه‌ریزی شده بود.

آقای سشنز ماه گذشته ابراز امیدواری کرده بود که کمیته حقیقت‌یاب به این نتیجه برسد که عملکرد دولت قبلی آمریکا بر سر راه اجرای طرح «کاساندرا» که «برای امنیت مردم آمریکا اهمیت خاصی داشت»، مانع‌تراشی نکرده باشد.

اما به گزارش رسانه‌های لبنان، حسن نصرالله جمعه گفت اتهام‌های آمریکا «اولین بار نیست که مطرح شده» و «کاملاً کذب» است. به ادعای او، این «اتهام‌زنی» بخشی از جنگ تبلیغاتی غرب علیه حزب‌الله است.

حسن نصرالله همچنین مدعی شد که حزب‌الله «از نظر دینی، شرعی و اخلاقی» و با در پیش گرفتن «موضع شفاف» قاچاق مواد مخدر را «حرام» می‌داند و «حتی حاضر نیست آن را به دشمنی چون اسرائیل بدهد».

آقای نصرالله در همین حال اذعان کرد که اقدامات اخیر آمریکا در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد فعالیت‌های حزب‌الله «می‌تواند تبعات جدیدی داشته باشد».

به ادعای دبیرکل حزب‌الله لبنان، این گروه اساساً «در تجارت حلال هم دخیل نیست چون پولی ندارد که در بازرگانی و سرمایه‌گذاری به کار بیندازد»؛ او در همین حال گفت حزب‌الله از سرمایه‌گذاری یا تجارت حامیان حزب‌الله و کسانی که از نظر فکری به حزب‌الله نزدیک هستند، جلوگیری نمی‌کند.

آقای نصرالله افزوده است که «پولی که به حزب‌الله اختصاص می‌یابد، برای اقدامات حزب‌الله در عرصه‌های مختلف کفایت می‌کند».

دبیرکل حزب‌الله در این سخنان به منابع پول‌های اختصاص یافته به این گروه اشاره نکرده اما او سال گذشته در واکنش به احتمال تحریم بانک‌های لبنانی به ظن ارتباط با حزب‌الله گفته بود که این کارها بی‌اثر است زیرا حزب‌الله به روشنی می‌گوید که «اسلحه، نان، آب، پول و همه چیزش از ایران می‌آید» و «تا زمانی که ایران پول داشته باشد، حزب‌الله هم پول دارد».

XS
SM
MD
LG