لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

دوازدهمین هفته از اعتراض‌های هنگ‌کنگ به خشونت کشیده شد


یکی از معترضان در تظاهرات روز شنبه گلوله گاز اشک‌آور را با راکت تنیس دفع می‌کند
یکی از معترضان در تظاهرات روز شنبه گلوله گاز اشک‌آور را با راکت تنیس دفع می‌کند

هزاران معترض ضددولتی در هنگ‌کنگ روز شنبه برای دوازدهمین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌هایی بین مأموران پلیس با تظاهرکنندگان روی داد.

بنابر گزارش‌ها، پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد و شماری از معترضان به سوی مأموران سنگ و مواد انفجاری دست‌ساز پرتاب کردند.

به نوشته آسوشیتدپرس، تظاهرات ابتدا به آرامی آغاز شد و شماری از تظاهرکنندگان اقدام به بالا رفتن از تیرهای چراغ برق کردند تا دوربین‌های پیشرفته‌ای را که به تازگی بر روی آنها نصب شده است پائین بیاورند.

معترضان می‌گویند از این دوربین‌ها برای شناسایی هویت معترضان استفاده می‌شود اما دولت محلی هنگ‌کنگ می‌گوید این تجهیزات داده‌های مربوط به ترافیک و آلودگی هوا را جمع‌آوری می‌کند.

همزمان خانم کری لَم، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ، در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «همه خسته شده ایم».

اعتراضات میلیونی مردم هنگ‌کنگ زمانی شروع شد که دولت خانم لَم لایحه‌ای را برای استرداد مجرمان به چین ارائه کرد.این لایحه با اوج گرفتن اعترضات کنار گذاشته شد اما جنبش دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ اعتراضات را ادامه داده و خواستار آزادی‌های بیشتر و کاهش نظارت چین بر این منطقه هستند.

دولت پکن تهدید کرده است برای متوقف کردن این اعتراضات احتمالا از «زور» استفاده کند.

هنگ‌کنگ یک منطقه ویژه اداری است که زمانی تحت کنترل بریتانیا بود، اما بر اساس توافق سال ۱۹۹۷ به چین برگردانده شد، اما این منطقه تحت سیاست موسوم به «یک کشور و دو سیستم»، در امور قضایی، اجرایی، مالی و انتظامی مستقل از پکن اداره می‌شود و در مقایسه با جمهوری خلق چین از آزادی‌های به‌مراتب بیشتری برخوردار است.

چین با «تروریست» خواندن معترضان، آمریکا را متهم به دست داشتن در اعتراضات کرده است. آمریکا این ادعا را رد کرده است.

شرکت‌های فیس‌بوک و توئیتر روز دوشنبه اعلام کردند که ده‌ها هزار حساب کاربری وابسته به دولت چین برای «بی‌اعتبار» کردن اعتراضات هنگ‌کنگ را مسدود کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG