لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

سپاه پاسداران مدعی افزایش برد موشک‌های دریایی ایران شد


پس از آنکه ارتش آمریکا از مزاحمت قایق‌های سپاه پاسداران در خلیج فارس خبر داد، رسانه‌های جمهوری اسلامی ویدئویی تبلیغاتی از قایق‌های این نیرو منتشر کردند و فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز مدعی افزایش برد موشک‌های دریایی‌اش شد.

خبرگزاری تسنیم و دیگر رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران روز دوشنبه، اول اردیبهشت، ویدئویی را با عنوان «هشدار شبانه نیروی دریایی سپاه به ناوهای آمریکا در خلیج فارس» منتشر کردند.

در این ویدئو که مدت آن نزدیک به سه دقیقه است، تصویری از یک شناور در فضای تاریک دیده می‌شود و صدایی (که ظاهرا در استودیو ضبط شده) شنیده می‌شود که اعلامیه‌ای طولانی را با پس‌زمینه موسیقی قرائت می‌کند.

خبرگزاری تسنیم مدعی شده که این تصاویر ۱۸ فروردین در خلیج فارس ضبط شده و «آمریکایی‌ها پاسخ نیروهای سپاه را به زبان فارسی می‌دهند».

انتشار این ویدئو یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران در بیانیه‌ای، روایت نیروی دریایی آمریکا از مزاحمت‌های ایجادشده برای یک ناو این کشور را «جعلی» خوانده اما تایید کرده بود که طی دو هفته اخیر ۱۱ «مواجهه» بین قایق‌های سپاه و ناوهای آمریکایی روی داده است.

رسانه‌های نزدیک به سپاه علاوه بر ویدئوی سه دقیقه‌ای یادشده، روز دوشنبه یک ویدئوی ۴۵ ثانیه‌ای نیز منتشر کردند و مدعی شدند که مربوط به «رهگیری ناو آمریکایی در خلیج فارس» است.

خبر ایجاد مزاحمت برای یک ناو آمریکایی را چهارشنبه گذشته، ۲۷ فروردین،​ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین اعلام کرد.

بنابر بیانیه ناوگان پنجم، یازده قایق سپاه پاسداران در اقدامی «غیرحرفه‌ای» و «نا ایمن» مزاحمت‌هایی برای ناو آمریکایی در شمال خلیج فارس ایجاد کردند.

یک روز بعد مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد واشینگتن در حال بررسی پاسخ مناسب به این اقدام ایران است.

«افزایش برد» موشک‌های دریایی سپاه

همزمان با تنش‌ها در خلیج فارس، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران بار دیگر مدعی تولید تسلیحات جدید شده و از جمله از افزایش برد موشک‌های دریایی و «شلیک یک موشک جدید از روی پهپاد» سخن گفته‌اند.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، هر دو نزدیک به سپاه، خبر این تجهیزات جدید نظامی را به دو مناسبت «روز ارتش» (۳۱ فرودین) و «سالروز تصویب اساسنامه سپاه» (۲ اردیبهشت) منتشر کرده‌اند.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفته است: «زمانی بالاترین برد موشک‌های دریایی ما ۴۵ کیلومتر بود ... ولی اکنون انواع موشک‌های سطحی و زیرسطحی با برد ۷۰۰ کیلومتر را داریم».

این فرمانده سپاه نامی از موشک‌های دریایی که برد آنها افزایش یافته نکرده است.

موشک‌های ضدکشتی و دریایی سپاه پاسداران، همچون رعد، کوثر، نصر، قادر و خلیج فارس، عمدتا از موشک‌های چینی کپی شده‌اند و اژدر «حوت» نیز کپی موشک روسی «اِشکوال» است.

همزمان، خبرگزاری تسنیم نیز مدعی شده است در پهپادهایی که به ارتش تحویل شده، «یک موشک جدیدِ متفاوت از ابابیل۳» هم دیده می‌شود.

مزاحمت‌های سپاه پاسداران در خلیج فارس و خبر تولید سلاح‌های جدید در حالی منتشر می‌شود که مطابق برجام، تحریم تسلیحاتی ایران قرار است حدود شش ماه دیگر (اکتبر ۲۰۲۰) پایان یابد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از شورای امنیت سازمان ملل خواست پیش از این که جمهوری اسلامی «یک مسابقه تسلیحاتی جدید در خاورمیانه به راه بیندازد»، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

آمریکا بارها از فعالیت‌های موشکی و اقدامات مخرب جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد کرده و اتحادیه اروپا نیز گفته است به رغم اختلاف نظرش با آمریکا درباره برجام، در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران کاملا با ایالات متحده هم‌نظر است.

XS
SM
MD
LG