لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

افزایش قیمت خودرو در بازار ایران


قیمت خودرو در بازار خودرو ایران بشدت افزایش یافته است تا حدی که قیمت سمند به بالای ۱۰۸ میلیون تومان رسیده است این در حالی است که برای کنترل قیمت خودرو از برخی رسانه‌ها خواسته شده است فعلا قیمت خودرو را اعلام نکنند.

افزایش قیمت خودرو طی چند هفته اخیر شدت گرفته، طوری که قیمت برخی خودروها بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

در همین حال از رسانه‌ها خواسته شده از انتشار قیمت بالای خودرو اجتناب کنند.

مهدی تفضلی خبرنگار خودرو در توئیتر خود نوشته است: «همیشه سعی کردیم در سایت اسب بخار قیمت خودرو را منطقی و در کف قیمت اعلام کنیم که امروز طی تماسی به من گفتند که شما دارید موج ایجاد می‌کنید، یا باید پایین‌تر قیمت بذارید یا حذف کنید».

چند ماه گذشته هم در برابر افزایش قیمت خودرو سایت‌ها مختلف مانند دیوار موظف شده بودند از انتشار قیمت خودرو اجتناب کنند.

البته گویا افزایش شدید قیمت‌ها در اواخر بهمن ماه با شیب نزولی هم همراه بوده است.

ایسنا گزارش داده است: «بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو، نشان می‌دهد پس از صعود یکباره قیمت‌ها در بازار خودرو در ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته؛ اکنون بازار مجدد روند نزولی به خود گرفته و قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش پیدا کرده است».

بر اساس گزارش این خبرگزاری، پراید ۱۱۱ که در ابتدای هفته به ۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده بود که پیشتر ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته است.

روند افزایش قیمت خودرو طی دو هفته اخیر در مجموع افزایش چشمگیری داشته است به عنوان مثال دنا پلاس نزدیک ۲۰ میلیون تومان، سمند حدود ۱۰ میلیون، پژو ۲۰۶ حدود ۱۱ میلیون تومان، و پژو پارس بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را شاهد بوده‌اند.

قیمت پژو پارس که سال گذشته زیر ۶۰ میلیون تومان بود هم اکنون به نزدیک ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

اما در حالی تقاضا برای خودرو افزایش یافته که در یک سال اخیر از میزان تولید کاهش شده است.

بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۱۰ ماهه امسال فقط وانت و تراکتور رشد تولید داشتند. تولید سایر خودروها در این مدت نسبت به سال گذشته افت داشته است.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۶۱۲ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۷۵۳ هزار دستگاه) افت ۱۸.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین کامیون، کامیونت و کشنده ۶۰.۵ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۴۹.۲ درصد و کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) ۴۶.۷ درصد افت تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.

از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه شرکت‌های خودروساز حدود سه هزار ۶۰۰ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده، حدودهزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون و ۳۴۱ دستگاه کمباین تولید کرده‌اند. میزان تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب حدود ۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه، سه هزار ۲۶۳ دستگاه و ۶۴۰ دستگاه بوده است.

در مقابل، آمار تولیدات وانت‌ و تراکتور در ۱۰ ماهه سال جاری، نقطه مثبت این گزارش بوده است. در مدت یاد شده امسال ۵۳ هزار دستگاه وانت تولید شده است که نسبت به ۴۳ هزار دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۲.۸ درصدی داشته است. پس از آن تراکتور نیز با رشد ۱۴.۱ درصد از ۱۳ هزار و ۶۳۸ دستگاه تولید شده در ۱۰ ماهه سال گذشته به ۱۵ هزار و ۵۵۹ دستگاه رسیده است.

با وجود اینکه برخی کارشناسان افزایش تقاضا با نزدیک شدن به عید نوروز و کاهش تولید را دلیل افزایش قیمت خودرو می دانند برخی خبرگزاری ها مانند تسنیم گزارش داده اند:« در بازار خبری از فروش نیست و فقط قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا می‌کند در این شرایط به مردم توصیه می‌کنیم فریب قیمت‌های کاذب را نخورده و اگر خریدار هستند صبر کرده و با ثبات قیمت‌ها اقدام به خرید کنند»

بر اساس گزارش این خبرگزاری، «شکاف قیمتی بسیار بالای کارخانه تا بازار فضای دلالی را هم در بازار خودرو به وجود آورده است به نحوی که همین امر عاملی شده تا برخی نسبت به خرید خودرو آنهم در قالب طرح‌های پیش فروش خودروسازان شرکت کنند تا شاید در تحویل دو سال آینده محصولات سودی عاید آنها شود.»

در چنین شرایطی برخی از مردم به سمت خرید خودروهای دست دوم به جای نو رفته‌اند.

البته در بازار خودرو هم قیمت خودروهای دست دوم با واقعیت فاصله دارد به عنوان مثال هیوندایی آزرا ۲۰۱۲ با قیمتی در حدود نیم میلیارد تومان معامله می‌شود در حالی که قیمت جهانی این خودرو به صورت دست دوم و تولید سال ۲۰۱۲ زیر ۱۰ هزار دلار با کارکرد کم است.

یا مثلاً فولکس واگن گل مدل سال ۲۰۰۴، در حالی در ایران حدود ۵۷ میلیون تومان معامله می‌شود که همین خودرو را سال قبل می‌شد زیر ۳۰ میلیون تومان خرید.

XS
SM
MD
LG