لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

واکنش فدراسیون فوتبال ایران به بازداشت دختران هوادار فوتبال: ارتباطی به ما ندارد


تصویری از دخترانی که با گریم و آرایش مردانه برای تماشای مسابقه فوتبال موفق به ورود به ورزشگاه شوند
تصویری از دخترانی که با گریم و آرایش مردانه برای تماشای مسابقه فوتبال موفق به ورود به ورزشگاه شوند

در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران، تعدادی از دخترانی که برای ورود زنان به ورزشگاه تلاش می‌کردند، همراه با یک عکاس مطبوعاتی بازداشت شده‌اند.

زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی، هدیه مروستی و فروغ علایی از جمله دختران بازداشت‌شده‌ هستند که گفته می‌شود از روز دوشنبه روانه زندان قرچک شده‌اند.

برخی رسانه‌ها شکایت مهدی تاج را دلیل بازداشت دختران عنوان کرده‌اند. فدراسیون فوتبال ایران در واکنش به این خبر، بازداشت دختران را تکذیب نکرده اما امیر مهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال می‌گوید آنها نقشی در این موضوع ندارد.

تعدادی از خبرنگاران شاغل رسانه‌های رسمی ایران، در شبکه‌های اجتماعی خود این خبر را تایید کرده‌اند. گیسو فغفوری نوشته است: «پنج دختر كه گريم می‌كردند و به ورزشگاه می‌رفتند دستگير شده و در قرچک هستند. فروغ علایی عكاس هم دستگير شده. در آستانه آغاز ليگ و با توجه به درخواست‌های فيفا اين رفتار غير از سخت‌تر شدن موقعيت، تاثير ديگری نيز دارد؟ دولت هم كه غايب هميشگی است!»

پیشتر در نامه جیانی اینفانتینو رئیس فیفا به فدراسیون فوتبال ایران قید شده بود: «متاسفانه تعدادی از زنان که خواهان حضور در ورزشگاه بودند بازداشت شدند و این برخلاف قولی است که رئیس‌جمهور روحانی در مارس ۲۰۱۸ به ما داد»

بازداشت دختران هوادار فوتبال با کدهای انضباطی فیفا درباره "برابری جنسیتی" در تضاد است و می‌تواند منجر به تعلیق فعالیت‌های بین‌المللی فوتبال ایران شود.

سایت ورزش سه نوشته است: «اخباری در مورد بازداشت دخترانی که با تغییر ظاهر به استادیوم می‌رفتند منتشر شده. سخنگوی فدراسیون فوتبال شایعات منتشره پیرامون شکایت رییس فدراسیون از فرد یا گروهی از افراد را تکذیب کرد و گفت این بازداشت‌ها در صورت صحت هیچ ارتباطی به فدراسیون فوتبال ندارد.»

زهرا و لیلی به عنوان طرفداران سرسخت فوتبال، با تغییر چهره برای ورود به استادیوم نزد هواداران فوتبال شناخته شده‌اند و بارها در ویدیوهای خود از رویای ورود آزادانه به ورزشگاه گفته‌اند.

آنها توضیح داده‌اند که چگونه با ریش و چسب و لباس‌ مردانه، سد استادیوم را شکستند و مانند بسیاری از دختران هوادار فوتبال، برای احقاق حق زنان در ورود آزادانه به ورزشگاه‌ها تلاش می‌کنند.

فروغ علایی فروردین امسال در بخش مجموعه عکس ورزشی، جایزه معتبر ورلد پرس فوتو را از آن خود کرد.

در سایت روزنامه دنیای اقتصاد، خبری از بازداشت خانم علایی منتشر نشده. اما "قاب هفته" در تاریخ دهم مرداد به عکسی از او اختصاص دارد که در شرح آن آمده:
«زنان کرد حوالی پاوه که هنوز روستایشان از آب لوله‌کشی و برق محروم است، ساعت‌ها پیاده‌روی می‌کنند تا از یخچال‌ طبیعی در در کوه، اندکی برف برای نوشیدن جمع کنند»

این بازداشت‌ها در حالی رخ داده که طی هفته‌های اخیر مسئولین ورزش ایران و برخی مقامات دولتی از جمله معصومه ابتکار معاون رییس جمهور، در مصاحبه‌های متعدد از تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه صحبت کرده‌اند.

فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ اختصاصی به پرسش‌های رادیو فردا درباره جلوگیری مقام‌های جمهوری اسلامی از حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعلام کرده است که «زنان باید اجازه حضور در همه مسابقات فوتبال ایران را داشته باشند».

XS
SM
MD
LG