لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

بازداشت نماینده مجلس به اتهام فساد اقتصادی و آزادی او با «قول شرف»


محمد عزیزی، نماینده ابهر در مجلس شورای اسلامی - عکس از آرشیو
محمد عزیزی، نماینده ابهر در مجلس شورای اسلامی - عکس از آرشیو

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک نماینده مجلس به اتهام «فساد اقتصادی» به مدت چند ساعت بازداشت شده و با وجود وثیقه اولیه پنج میلیارد تومانی، در نهایت با قرار التزام به حضور «با قول شرف» آزاد شده است.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه ۲۲ تیر در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشت که دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی روز چهارشنبه محمد عزیزی، نماینده ابهر در مجلس، را احضار و برای او وثیقه پنج میلیارد تومانی صادر کرده بود اما این نماینده از تودیع وثیقه خودداری کرده است.

بنابر همین گزارش، در پی روانه شدن این نماینده به زندان، دادستان تهران با تعیین این میزان وثیقه برای وی مخالف کرده و از بازپرس خواسته است که قرار بازداشت او را به «التزام به حضور با قول شرف»، یعنی «نازل‌ترین نوع قرار» تبدیل کند.

به نوشته آقای توکلی، نماینده ابهر حتی حاضر به امضای این قرار نیز نشده و در بازداشت مانده است تا دادستان تهران روز پنج‌شنبه برای «راضی» کردن او به امضای قرار و آزادیش شخصا به بازداشتگاه رفته است.

احمد توکلی در نامه‌اش به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی به این موارد اعتراض کرده و خواستار رسیدگی «سریع» و «بی‌طرفانه» به این پرونده شده است.

جزئیات مربوط به اتهام‌های نماینده ابهر در مجلس در نامه احمد توکلی ذکر نشده است.

پیش از این برخی وب‌سایت های وابسته به محافظه‌کاران ایران و همچنین برنامه تلویزیونی «پایش» محمد عزیزی را متهم کرده بودند که خواستار ترخیص سریع کالاهای شرکت «پارس حیات» صاحب برند «مولفیکس، پاپیا و تِنو»، به عنوان یکی از تأمین کنندگان بازار پوشک ایران شده است، در حالی که ترخیص این کالاها «غیر‌قانونی» بوده است.

این وب سایت‌ها همچنین شرکت «پارس حیات» را به «ترخیص‌های مشکوک طی مدت زمان بسیار کوتاه، استفاده از محموله بدون تشریفات گمرکی و ۱۲۶۰ ثبت سفارش با تعرفه چهاردرصد که اظهار کالا مغایر با اصل بوده» متهم کرده بودند.

با این حال محمد عزیزی درباره نامه‌اش خطاب به وزیر اقتصاد با موضوع ترخیص این کالاها گفته بود: «مضمون نامه این بود که اگر مواد اولیه این شرکت از گمرک آزاد نشود، منجر به بیکاری مستقیم هزار و ۲۰۰نفر و حداقل شش هزار نفر به صورت غیر مستقیم خواهد شد».

خبر مربوط به اتهام‌های اقتصادی این نماینده مجلس در حالی منتشر شده که چند روز پیش نیز ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، گفته بود در دوره قبلی و فعلی مجلس، هنگامی که استیضاح وزیران پیش می‌آمد آپارتمان‌هایی برای منصرف کردن برخی نمایندگان به آنها داده می‌شد تا آنها از استیضاح صرف نظر کنند.

با این حال عباسعلی کدخدایی و نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگو و عضو شورای نگهبان، این خبر را تکذیب کرده‌اند.

منابع: وب‌سایت های اعتماد‌آنلاین و الف، روزنامه قدس و رادیو فردا/ ا.م/ج
XS
SM
MD
LG