لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

امضای توافق ۲.۵ میلیارد یورویی شرکت نروژی با ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.

شرکت «ساگا انرژی» نروژ قراردادی ۲.۵ میلیارد یورویی برای ساخت و نصب صفحات خورشیدی نیروگاه برق در مناطق مرکزی ایران با ظرفیت تولید ۲ گیگاوات با شرکت «امین انرژی» امضا کرد.

امضا این تفاهمنامه عظیم در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۲۲ مهرماه از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز زد. وی بارها شرکت‌های اروپایی را به خاطر حضور در پروژه‌های انرژی ایران مورد انتقاد قرار داده‌ است.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۲۶ مهرماه گزارش داد که قرارداد اولیه با شرکت امین انرژی ایران، وابسته به وزارت نیرو امضا شده و قرارداد نهایی بعد از ارائه تضمین دولتی دولتی امضا خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که تضمین دولتی احتمالا توسط سازمان انرژی‌های تجدید پذیر ایران ارائه خواهد شد. این پروژه قرار است طی یک دوره ۴ تا ۵ ساله تکمیل شود.

شرکت «ساگا انرژی» نروژ و «سولی تک» لیتوانی صفحات (پنل) خورشیدی مورد نیاز پروژه را تامین خواهند کرد و دیگر تجهیزات توسط شرکت «دلتا الکترونیکس» تایوان تامین خواهد شد.

رون هالاند سخنگوی شرکت ساگا انرژی می‌گوید که «ما از آنچه آقای ترامپ می‌خواهد انجام دهد، نگرانی کمی داریم. آقای ترامپ هر تصمیمی بگیرد، ما پروژه‌های خود را انجام خواهیم داد و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد».

خبرگزاری تسنیم نیز سخنان لارس نوردرام، سفیر نروژ در ایران را بازتاب داده است که در این باره می‌گوید: «نروژ کاملا به توافق هسته‌ای متعهد است و این اثبات می‌کند که ما این گشایش ایجاد شده را خیلی جدی گرفته‌ایم و ما خیلی زود شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتری (در ایران) خواهیم بود».

این گزارش از قول هالاند نیز می‌نویسد که «این شرکت، برای تامین مالی این پروژه به بانک‌ها، صندوق های بازنشستگی و تضمین‌های صادراتی دولت نروژ متکی خواهد بود و قصد دارد از طریق یک قرارداد ۲۵ ساله در زمینه قیمت برق، سرمایه‌گذاری انجام شده را جبران کند».

به غیر از «ساگا انرژی»، شرکت شرکت «اسکاتک سولار» نروژ نیز در حال مذاکره با ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی است.

رایموند کارلسن رئیس اجرایی این شرکت ۲۴ شهریورماه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته بود که این نیروگاه در مرحله اول ۱۲۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد و در مرحله بعد ظرفیت تولید به ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

ماه گذشته خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داد که مراسم امضای قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی ایران با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق، ۲۹ شهریورماه با حضور حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران و «الکس چی شولم» وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی بریتانیا در لندن برگزار شد.

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده بود که شرکت کورکاس بریتانیا، مجری طرح، در نظر دارد این پروژه را به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو راه‌اندازی کند.

هم‌اکنون ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر ایران حدود ۳۳۲ مگاوات است، اما ایران در نظر دارد تا پنج سال آینده این رقم را به ۵ گیگاوات برساند.

XS
SM
MD
LG