لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

بودجه اشتغال‌زایی در سال ۹۹ نصف بودجه فعلی است


اعتبار ایجاد اشتغال در سال ۱۳۹۸، بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان است. این رقم برای سال آینده ۲۴.۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده است
اعتبار ایجاد اشتغال در سال ۱۳۹۸، بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان است. این رقم برای سال آینده ۲۴.۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده است

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، میزان اعتبار تخصیص داده شده برای ایجاد اشتغال کمتر از نیمی از بودجه سال ۱۳۹۸ است.

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه خبرگزاری ایرنا از لایحه بودجه منتشر کرده، میزان اعتباری که برای ایجاد اشتغال در سال ۱۳۹۸ اعلام شده، از سه محل منابع داخلی بانکی، صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی در مجموع بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان بود و این رقم برای سال آینده حدود ۲۴.۶ هزار میلیارد تومان است.

طبق لایحه بودجه سال آینده، قرار است « ۹۵۵ هزار فرصت شغلی در سال ۱۳۹۹ محقق شود».

خردادماه سال جاری مرکز آمار گزارش داد که نرخ بیکاری در بهار سال جاری نسبت به بهار پارسال ۱.۳ درصد کاهش یافته و به ١٠,٨ درصد رسیده است؛ آمارهایی که بسیاری از کارشناسان افتصادی را شگفت‌زده کرد و درباره صحت این آمارها اظهار تردید جدی کردند.

به فاصله اندکی، مرکز پژوهش‌های مجلس دوم مردادماه گزارش داد که افت نرخ بیکاری نه به خاطر افزایش اشتغال، بلکه به‌ خاطر دلسرد شدن مردم از جستجوی کار است.

در ارزیابی نرخ بیکاری، بیکار به کسی گفته می‌شود که ۱۰ سال به بالا باشد و حداقل یک ساعت در هفته را کار نکند، اما در جستجوی کار باشد. اگر افراد جستجو کننده کار کاهش یابند، طبیعتا نرخ بیکاری نیز کاهش می‌یابد.

به عبارتی ساده‌تر، اگر کسی به دنبال شغل نباشد، در آمارهای رسمی بعنوان بیکار در نظر گرفته نمی‌شود؛ مانند زنان خانه‌دار یا کسانی که از جستجوی کار به هر دلیلی دلسرد یا منصرف شده باشند.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید در صورتی كه افراد خارج شده از بازار كار در فصل بهار ۱۳۹۸ همچنان تقاضای شغل داشتند، نه تنها نرخ بیكاری ۱.۳ درصد كاهش نمی‌یافت، بلكه ۱.۶ درصد نیز افزایش می‌یافت.

صندوق بین‌المللی پول اخیرا آمارهای مربوط به ایران را بازبینی کرد و نرخ بیکاری ایران برای سال ۲۰۱۸ را حدود ۱۴.۵ درصد ارزیابی و پیش‌بینی کرده ‌است امسال به ۱۶.۸ درصد افزایش یابد و این رشد تا سال ۲۰۲۴ به صورت متمادی ادامه خواهد داشت و به حدود ۲۰.۴ درصد خواهد رسید.

خبرگزاری ایرنا همچنین در گزارش خود نوشته است که در لایحه بودجه سال ۹۹ «افزایش تولید با ایجاد رشد ۲ درصدی و خروج از رکود» در نظر گرفته شده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی حدود منفی ۹.۵ درصد خواهد بود و در سال آینده، اگر ایران بتواند روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، رشد اقتصادی آن صفر خواهد بود.

بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفت‌کشها، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، صادرات نفت ایران در ماه گذشته حدود ۲۱۳ هزار بشکه در روز بوده است.

این میزان صادرات حتی نصف میزانی نیست که صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی صفر درصدی ایران بعنوان پیش‌شرط در نظر گرفته است و اگر صادرات ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت تحقق نیابد، رشد اقتصادی ایران در سال آینده باز هم منفی خواهد بود.

در بودجه سال جاری خورشیدی، دولت صادرات یک میلیون بشکه نفت را گنجانده است، موضوعی که تحقق آن با تردید جدی محافل کارشناسی و برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

منابع: ایرنا، متن لایحه بودجه ۹۹، کپلر، صندوق بین‌المللی پول. ف.ق/ج
XS
SM
MD
LG