لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

پاسخ ایران به انتقاد چهار کشور عربی از «حمایت تهران از تروریسم در منطقه»


احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز در نشست وزیران کمیته چهارجانبه حضور داشت.
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز در نشست وزیران کمیته چهارجانبه حضور داشت.

یک روز پس از آن که وزیران خارجه چهار کشور عربی در بیانیه‌ای از «تداوم حمایت ایران از تروریسم در منطقه» به‌شدت انتقاد کردند، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این بیانیه را «فاقد ارزش» و «غیرسازنده» خواند و گفت: «این بیانیه دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست».

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی شامگاه پنج‌شنبه، ۱۶ اسفند، دستاورد بیانیه‌های کمیته چهارجانبه کشورهای عربی را «تعمیق بی‌اعتمادی هر چه بیشتر و افزایش شکاف در روابط میان کشورهای منطقه» دانست.

او گفت: «کشورهای عضو این کمیته به‌خوبی واقف هستند که این بیانیه دیدگاه همه کشورهای منطقه نیست و تنها منعکس‌کننده نگرش خاص برخی کشورها است.»

نشست وزیران خارجه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر، موسوم به «کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب»، روز چهارشنبه ۱۵ اسفند در قاهره برگزار شد.

این نشست برای «بررسی ادامه بحران با ایران و راه‌های مقابله با دخالت‌های ایران در کشورهای عربی» تشکیل شده بود و در بیانیه پایانی آن اقدامات جمهوری اسلامی از قبیل «سخنان تحریک‌آمیز»، «برافروختن آتش تنش‌های مذهبی و فرقه‌ای در کشورهای عربی» و «ارسال سلاح برای گروه‌های تروریستی» محکوم شده است.

در این بیانیه همچنین با اشاره به «مداخله‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» از جمله یمن، بحرین و سوریه، به موارد دیگری همچون «نگرانی از برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی ایران» و «تهدید صریح دریانوردی آزاد» در خلیج فارس و تنگه هرمز نیز اشاره و این اقدامات محکوم شده است.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد از «اقدامات خصومت‌آمیز مبتنی بر توهم مزمن» گفت که ایران سیاست خود در یمن و همچنین سیاستش در «مبارزه با تروریسم و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس» را تغییر نخواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین با متهم کردن کشورهای منطقه به این که قصد دارند جمهوری اسلامی را از معادلات منطقه‌ای حذف کنند، از آنها خواست این سیاست را کنار بگذارند.

در سال‌های اخیر روابط ایران و شمار زیادی از کشورهای عربی دچار تنش بوده و عربستان سعودی و متحدانش بارها از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

کمیته چهارجانبه کشورهای عربی در نشست‌های پیشین خود نیز این انتقادها را تکرار کرده بود.

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

منابع: خبرگزاری ایرنا، وب‌سایت اتحادیه عرب و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG