لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

ایران، سلمان رشدی و حامیانش را مسئول حمله به او دانست


نخستین حضور هادی مطر، ضارب سلمان رشدی، در دادگاه در روز شنبه ۲۲ مرداد
نخستین حضور هادی مطر، ضارب سلمان رشدی، در دادگاه در روز شنبه ۲۲ مرداد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش‌های منتشر شده در مورد ارتباط بین ضارب سلمان رشدی و سپاه پاسداران را تکذیب کرده و می‌گوید که در ماجرای حمله به سلمان رشدی، او و حامیانش باید «سرزنش» و «محکوم» شوند.

ناصر کنعانی روز دوشنبه ۲۴ مرداد در نشست خبری هفتگی خود گفت: «به صورت قطعی و رسمی» موضوع ارتباط ضارب سلمان رشدی با سپاه پاسداران را «تکذیب می‌کنیم».

وبسایت «وایس» شامگاه یکشنبه به نقل از مقام‌های اطلاعاتی نوشت که هادی مطر ۲۴ ساله‌، عامل حمله با چاقو به سلمان رشدی، با اعضای سپاه پاسداران ایران در تماس بوده است.

پیشتر روزنامه نیویورک‌پست به نقل از منابع مطلع نوشته بود که این فرد از طرفداران حکومت جمهوری اسلامی‌ و سپاه پاسداران است.

با این حال، هنوز رسماً انگیزه فرد حمله‌کننده به نویسنده رمان «آیات شیطانی» از سوی مقام‌های آمریکایی اعلام نشده و مدرکی دال بر نقش ایران در این حمله نیز ارائه نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود اضافه کرد: «ما در ارتباط با ضارب که این کار را انجام داده غیر از آن چیزی که از رسانه‌های آمریکا شنیدیم، اطلاعی نداریم».

او گفت: «ما در ماجرای حمله‌ به سلمان رشدی، هیچ کس غیر از او و حامیانش را شایسته سرزنش و محکومیت نمی‌دانیم».

اظهارات کنعانی، اولین موضع‌گیری رسمی جمهوری اسلامی به حمله علیه سلمان رشدی است که بیش از ۳۳ سال پیش، روح‌الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی، حکم قتل او را به اتهام «توهین» به اسلام و پیامبر اسلام صادر کرد.

پیشتر فقط یک مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، چند نماینده مجلس در این زمینه واکنش نشان داده و روزنامه‌های حکومتی ایران نیز از این حمله استقبال کرده بودند.

اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در واکنش به موضع‌گیری‌های حکومتی در ایران، روز یکشنبه اعلام کرد: «نهادهای دولتی ایران برای نسل‌هاست که علیه رشدی تحریک به خشونت کرده‌اند و رسانه‌های وابسته به دولت ایران نیز اخیرا از سوءقصد به جان وی ستایش به عمل آورده‌اند. این نفرت‌انگیز است».

انتشار گزارش‌ها از نقش احتمالی جمهوری اسلامی در سوءقصد به جان سلمان رشدی در حالی است که در روزهای اخیر وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک گماشته ایرانی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توطئه برای به قتل رساندن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، متهم شده است.

کمی قبل از آن و پس از بازداشت مردی مسلح در نزدیکی محل زندگی مسیح علی‌نژاد نیز، شورای امنیت ملی آمریکا بر تلاش دولت ایالات متحده در محافظت از شهروندان منتقد در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

بر اساس گزارش‌ها، سابقه اقدامات تروریستی منتسب به عوامل ایران در خاک آمریکا به سال‌های نخستین استقرار جمهوری اسلامی باز می‌گردد.

ترور علی‌اکبر طباطبایی، وابسته مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران در واشینگتن در دوران پهلوی، در تیر ۱۳۵۹، اولین ترور سیاسی عوامل جمهوری اسلامی در خاک آمریکا به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های داخلی ایران و رادیوفردا؛ م.ت./م.ا.

XS
SM
MD
LG