لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

ایران اتهام‌زنی از طرف آمریکا را «فتنه‌جویانه» و «خرابکاری در دیپلماسی» خواند


یکی از کشتی‌های حادثه‌دیده در دریای عمان، متعلق به نروژ
یکی از کشتی‌های حادثه‌دیده در دریای عمان، متعلق به نروژ

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل حمله نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کرده و آمریکا با انتشار ویدئویی این حملات را به ایران نسبت داده است، مقام‌های جمهوری اسلامی دست داشتن در این حملات را به‌شدت رد کرده و در مقابل، آمریکا و برخی متحدانش را به «اظهارات فتنه‌جویانه» متهم کردند.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، به درخواست آمریکا برای بررسی موضوع حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد و آن‌ طور که نماینده کویت، رئیس دوره‌ای این شورا، پس از جلسه به خبرنگاران گفت، اعضای شورا حمله به دو نفتکش را محکوم کردند و خواستار تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در این زمینه شدند.

با این حال نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل از اظهارات نماینده آمریکا در این جلسه به‌شدت انتقاد کرد و آن را «فتنه‌جویانه» و در راستای «عملیات روانی ایران‌هراسانه» خواند.

در بیانیه دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی که بامداد جمعه منتشر شد، درخواست آمریکا برای بازگشت ایران به میز مذاکره «طنز» توصیف شده و آمریکا و متحدان منطقه‌ایش به «جنگ‌طلبی»، «توطئه‌های فتنه‌انگیزانه» و «عملیات‌های مخفیانه با هدف متهم ساختن دیگران» متهم شده‌اند.

ساعاتی پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه پنج‌شنبه آمریکا را متهم کرد که پس از وقوع حادثه برای نفتکش‌ها «فورا و بدون کوچک‌ترین شواهدی» اقدام به مطرح کردن «ادعاهایی علیه ایران» کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پیامی توئیتری نوشت که این موضوع تنها نشانگر آن است که «گروه ب در حال حرکت به سوی نقشه جایگزین است». محمدجواد ظریف مدعی شده است که نقشه جایگزین عبارت از «خرابکاری در دیپلماسی، از جمله [در اقدامات] شینزو آبه، و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران» است.

عبارت «گروه ب» را محمدجواد ظریف در ماه‌های اخیر برای اشاره به چند مقام آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات (بولتون، نتانیاهو مشهور به بی‌بی، بن سلمان و بن زاید) به کار برده است.

آتش‌سوزی در دو کشتی حامل میعانات گازی صبح روز پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، در دریای عمان روی داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو نفتکش، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» حامل اتانول و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس» حامل متانول، پس از عبور از تنگه هرمز و در حدود ۲۵ مایلی سواحل ایران دچار آتش‌سوزی شدند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز جمعه اظهارات مقام‌های آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها را «نگران‌کننده» خواند و گفت: این اتهام «نه تنها شوخی و خنده‌دار نیست، بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است».

مقام‌های آمریکایی حملات علیه دو نفتکش در دریای عمان را به جمهوری اسلامی نسبت داده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ایران را مستقیما مسئول حمله به این دو نفتکش معرفی کرد و در گفت‌وگو با خبرنگاران که به طور زنده از سایت وزارت خارجه آمریکا پخش می‌شد گفت: «ارزیابی دولت ایالات متحده این است که ایران مسئول حملات امروز در دریای عمان است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با بازنشر ویدئوی اظهارات پومپئو در توئیترش جمله‌ای از او را تکرار کرد که «ارزیابی دولت ایالات متحده این است که ایران مسئول حملات امروز در دریای عمان است».

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه در پیام‌هایی توئیتری نوشت که ایران همچنان به حملات مخفیانه خود ادامه می‌دهد و با اقدامات خود صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

نیروی دریایی آمریکا هم با انتشار ویدئویی گفته است که ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شد و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هم در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده تمایلی به درگیری جدید در خاورمیانه ندارد، اما از منافع آمریکا و کشتیرانی آزاد دفاع خواهد کرد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، ایرنا، فارس، توئیتر و رادیوفردا/ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG