لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

مدیرکل شورای روابط خارجی: اقدام ایران در برابر کندی اروپا به صلاح نیست


عبدالرضا فرجی راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی، می‌گوید اقدام عملی درباره کندی اروپا در ایجاد ساز و کار مالی برای ادامه تجارت با ایران به صلاح نیست.

آقای فرجی‌راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت اگر لوایح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی به تصویب برسد، «بهانه از اروپایی‌ها» گرفته می‌شود و ایران می‌تواند خواستار اجرایی شدن ساز وکار مالی شود.

ریاست شورای راهبردی روابط خارجی که به دستور رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۵ تشکیل شد بر عهده کمال خرازی وزیر خارجه دولت محمد خاتمی است، و خود آقای خرازی نیز پیشتر دیدگاه‌های مشابهی را در مواجه با مشکلات اجرای سازوکار ویژه اتحادیه اروپا طرح کرده است.

لوایح مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی که به تصویب مجلس رسیده، در شورای نگهبان و مجع تشخیص مصلحت متوقف مانده است.

با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، اتحادیه اروپا برای حفظ این توافق بین‌المللی وعده داد که سازوکاری برای ادامه همکاری مالی و تجاری با ایران ایجاد می‌کند، اما این وعده هنوز تحقق نیافته است.

اکنون مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحریم نفتی آمریکا علیه ایران گفت: «این بحث مطرح است که ایران مجوزی را به دست آورده که تا ۶ ماه بتواند بخشی از نفت خودش را به فروش برساند و یا با برخی از کشورها از طریق پول ملی آنها معامله کند، بنابراین اروپایی‌ها منتظر هستند تا ببینند آیا این امکان وجود دارد که اطلاعات دقیقی را به دست آورند.»

عبدالرضا فرجی‌راد با بیان اینکه آمریکا درصدد به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است، گفت کشور «از نظر اقتصادی تحت فشار» است اما آمریکایی‌ها هم در «انزوا» قرار گرفته‌اند.

او تاکید کرد با توجه به اینکه دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست گرفته‌اند «به صلاح نیست که ایران بخواهد اقدام عملی در مقابله با خروج آمریکا و یا کندی اروپا در رابطه با عدم ایجاد سازوکار مالی و تحویل ندادن آن انجام دهد».

در حالی که آمریکا اعلام کرده قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، به برخی از مشتریان ایران برای مدتی محدود معافیت داده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که نمی‌خواهد با تحریم ایران قیمت نفت بالا برود.

در عین حال آمریکا به متحدان اروپایی خود نیز در مورد به راه‌اندازی سازوکار ویژه تجارت با ایران هشدار داده و این طرح را اشتباه اروپا در قبال ایران توصیف کرده است.

یکی از جنبه‌های تلاش آمریکا برای جلوگیری از اجرایی شدن سازوکار ویژه، رایزنی برای عدم پذیرش میزبانی این سازوکار از سوی کشورهای اتحادیه اروپاست و در این ارتباط، اتریش و لوگزامبورک از جمله کشورهایی هستند که از زیر بار مسئولیت میزبانی این سازوکار شانه خالی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا؛ ح.ر./ م.ا.
XS
SM
MD
LG