لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

سقوط تجارت خارجی ایران در سال ۲۰۱۹


در حالی که جمهوری اسلامی از ابتدای فروردین انتشار گزارش های گمرکی در رابطه با بازرگانی خارجی را متوقف کرده، شرکای اصلی ایران یکی پس از دیگری گزارش سالانه تجارت خارجی با ایران را منتشر می‌کنند.

اخیرا چین و کره جنوبی با انتشار گزارش های گمرکی از افت چشمگیر تجارت با ایران خبر دادند. تجارت دوجانبه چین و کره جنوبی با ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۸ به ترتیب بیش از ۳۴ درصد و ۶۰ درصد افت کرده است.

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه، هند و ژاپن نیز گزارش سال ۲۰۱۹ را منتشر کردند.

وزارت دارایی هند می‌گوید صادرات این کشور به ایران در سال گذشته میلادی با بیش از ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ به ۳.۸۶ میلیارد دلار رسیده، اما وارداتش از ایران سه برابر افت کرده و به ۳.۴ میلیارد دلار سقوط کرده است.

برای اولین بار صادرات هند به ایران از وارداتش پیشی گرفته است.

همچنین، گمرک ژاپن می‌گوید صادرات این کشور به ایران با افتی ۱۱ برابری نسبت به سال ۲۰۱۸ به ۶۶ میلیون دلار و وارداتش از جمهوری اسلامی با کاهشی سه برابری به ۱.۱۶ میلیارد دلار سقوط کرده است.

چهار کشور یاد شده، بزرگترین شرکای تجاری ایران در شرق آسیا هستند.

شرکای غربی

اتحادیه اروپا به تازگی گزارش ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که حاکی از افت شدید تجارت با ایران دارد.

در دوره یاد شده واردات اروپا از ایران حدود ۶۲۰ میلیون یورو بوده که نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ برابر افت داشته است.

در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹ صادرات ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به ایران نیز به افتی ۲.۴ برابری به ۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون یورو سقوط کرده است.

بیش از یک سوم صادرات کل اتحادیه اروپا به ایران توسط آلمان انجام شده، اما صادرات همین کشور در ۱۱ ماه سال گذشته نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۸ دقیقا نصف شده است.

یکی از شرکای اصلی تجارت خارجی ایران در غرب، ترکیه است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ترکیه، صادرات این کشور به ایران در ۱۱ ماهه پارسال به ۲.۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ میلیون دلار و نسبت به ۱۱ ماه سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۱۵ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد.

مرکز آمار ترکیه واردات ۱۱ ماهه این کشور از ایران در سال گذشته را نزدیک ۳.۲ میلیارد دلار عنوان کرده است. این رقم در دور مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۶.۵ میلیارد دلار و در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۷ حدود ۷ میلیارد دلار بود.

بدین ترتیب تجارت دوجانبه ایران و ترکیه در سال جاری حدود ۴۰ درصد پارسال و نصف سال ۲۰۱۷ است.

به غیر از تجارت دو جانبه، مرکز آمار ترکیه همچنین می‌گوید در دوره یاد شده نزدیک ۲ میلیون گردشگر ایرانی وارد ترکیه شده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال ۷.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد، همچنین شهروندان ایرانی در کل سال ۲۰۱۹ حدود ۵ هزار و ۴۲۳ واحد مسکن از ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود شش برابر شده است.

امارات و عراق نیز از شرکای عمده تجارت خارجی ایران هستند، اما هیچ کدام از طرفین آمارهای رسمی جدید منتشر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG