لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

یک جنگنده ارتش ایران در استان اصفهان سقوط کرد


یک فروند جنگنده آموزشی اف-۷
یک فروند جنگنده آموزشی اف-۷

براساس گزارش‌ها، یک جنگنده اف-۷ ارتش ایران روز شنبه، ۱۲خرداد، در ۲۰ کیلومتری شهر حسن‌آباد جرقویه علیا، در استان اصفهان سقوط کرده اما دو خلبان آن به بیرون پریده و زنده مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خلبانان این هواپیما آن را به منطقه‌ای غیرمسکونی هدایت کرده و خود از هواپیما بیرون پریده‌اند.

خبرگزاری‌ها ایران بدون اشاره به جزئیات، دلیل سقوط این هواپیما را نقص فنی اعلام کرده‌اند.

روابط عمومی نیروی هوایی ارتش ایران نیز اعلام کرد که این هواپیما برای آموزش از پایگاه شکاری «شهید بابایی» اصفهان پرواز کرده بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، لاشه این هواپیما حدود ساعت ۱۴ روز شنبه پیدا شده‌است.

روز سه‌شنبه، ۸ خرداد، نیز یک فروند هواپیمای آموزشی فوق سبک نیروی زمینی ارتش که در حال پرواز از اصفهان به تهران بود بر اثر مشکل فنی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی سقوط کرد و دو خلبان آن کشته شدند.

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از هواپیماهای نیروهای نظامی ایران سقوط کرده‌اند.

از جمله روز روز شنبه ۲۰ آبان ۹۶، یک جنگنده سوخوی ۲۲ متعلق به سپاه پاسداران ایران در شهرستان سروستان در استان فارس سقوط کرد و خلبان آن کشته شد.

روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذر ۹۵ نیز سپاه پاسداران یک هواپیمای «فوق سبک از نوع جایروپلن» حین اعزام به مأموریت در فرودگاه سراوان از توابع استان سیستان و بلوچستان سقوط کرد.

پیش از آن نیز یک هواپیمای «توربو کامَندِر» روز شنبه، ۱۹ مهرماه ۹۳، در منطقه کورین زاهدان سقوط کرد و هفت سرنشین آن از جمله «سه مقام ارشد نیروی انتظامی» جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند.

آن زمان برخی از وب‌سایت‌ها اعلام کردند که این هواپیما بر اثر اصابت موشک شلیک شده از سوی گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی سقوط کرده اما اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی، این ادعا را رد کرده و منتشرکنندگان این خبر را به تلاش برای قوی نشان دادن «تروریست‌ها» متهم کرد.

در سال‌های گذشته همچنین تعدادی از فرماندهان و پرسنل نیروهای نظامی ایران از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه و منصور ستاری خواص، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش، بر اثر سقوط هواپیماهای نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

براساس آمار وزارت راه و شهرسازی ایران، در سال‌های ۵۸ تا ۹۳ یعنی در مدت ۳۵ سال، هزار و ۹۸۵ نفر در سوانح هوایی در ایران کشته شده‌اند.

در آخرین مورد هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ مدل ۲۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، روز ۲۹ بهمن ۹۶، با ۶۰ سرنشین و شش خدمه در کوه دنا سقوط کرد و سرنشینان آن کشته شدند.

فرسودگی ناوگان هوایی ایران یکی از دلایل سقوط هواپیماها اعلام شده‌است.

پس از توافق اتمی وین شماری هواپیمای ایرباس، فوکر و ای‌تی‌آر به ناوگان فرسوده ایران اضافه شد اما با خروج آمریکا از این توافق سفارش‌های ایران به بوئینگ و ایرباس در هاله‌ای از ابهام فرورفت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، وب‌سایت انتخاب و رادیو فردا؛ ا.م./پ.پ

XS
SM
MD
LG