لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

ایران هماهنگی با عربستان در مورد نفتکش حادثه‌دیده را تأیید کرد


نفتکش «هپینس۱»، ساخت صنایع سنگین هیوندای در سال ۲۰۰۳، در حال حاضر با پرچم پاناما در کرایه شرکت نفتکش ایران است
نفتکش «هپینس۱»، ساخت صنایع سنگین هیوندای در سال ۲۰۰۳، در حال حاضر با پرچم پاناما در کرایه شرکت نفتکش ایران است

یک روز پس از آنکه عربستان سعودی اعلام کرد گارد ساحلی این کشور یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ را که دچار حادثه شده بود نجات داده است، مقام‌های جمهوری اسلامی با تایید این گزارش، از سلامت تمامی ۲۶ خدمه این نفتکش خبر دادند.

شرکت ملی نفتکش ایران روز پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، در بیانیه‌ای تایید کرد که یکی از کشتی‌های ناوگانش «در دریای سرخ به سمت کانال سوئز» دچار حادثه شده و «با هماهنگی مقامات مربوطه، به بندر جده به عنوان نزدیک‌ترین بندر ایمن هدایت» شده است.

این شرکت همچنین علت حادثه را «آب‌گرفتگی موتورخانه» و زمان وقوع آن را صبح سه‌شنبه ذکر کرده و بدون اشاره به ملیت سرنشینان، تنها گفته است «تمامی ۲۶ خدمه این کشتی نفتکش در سلامت کامل هستند».

این نهاد وابسته به وزارت نفت ایران همچنین گزارش‌ها درباره «آلودگی زیست‌محیطی و نشت محموله کشتی» را تکذیب کرده است.

یک روز پیش‌تر خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داده بود که پس از دریافت تماسی اضطراری از یک نفتکش ایرانی با نام Happiness1، گارد ساحلی این کشور به محل این شناور رفته و آن را نجات داده است.

بنابر این گزارش، در پیام اضطراری عنوان شده بود که موتور نفتکش از کار افتاده و خدمه در حال از دست دادن کنترل شناور هستند.

در گزارش خبرگزاری سعودی، سرنشینان این شناور شامل ۲۴ ایرانی و ۲ بنگلادشی، و محل حادثه نیز ۷۰ مایل دریایی جنوب غربی بندر جده ذکر شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی همچنین به نقل از سخنگوی گارد ساحلی این کشور گزارش داده که پیام درخواست کمک را مقام‌های ایرانی در نیویورک به دفتر نمایندگی سعودی در سازمان ملل ارائه کرده بودند.

از دی ۹۴ و در پی حمله به اماکن سعودی در ایران، تنش بین دو کشور به‌شدت بالا گرفته و روابط دیپلماتیک تهران و ریاض نیز قطع شده است.

از سوی دیگر، بروز حادثه در این نفتکش ایرانی همزمان با پایان مهلت شش ماهه مشتریان نفت ایران روی داده است.

آمریکا که در صدد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، به هشت کشور خریدار نفت ایران مهلتی شش ماهه داده بود تا خرید خود را به‌تدریج به صفر برسانند؛ این مهلت روز پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، به پایان رسید.

عربستان سعودی بارها از سیاست دولت دونالد ترامپ برای اِعمال فشار حداکثری بر ایران حمایت کرده و برای جبران نفت ایران در بازارهای جهانی اعلام آمادگی کرده است.

بنابر گزارش‌ها، نفتکشی که در سواحل سعودی دچار حادثه شده حامل یک میلیون بشکه نفت بوده است.

همچنین بنابر برخی گزارش‌ها، این کشتی حامل نفت ایران به سوی سوریه بوده، که در صورت صحت، سومین کشتی است که اخیرا در این مسیر دچار حادثه شده است.

منابع: رویترز، خبرگزاری رسمی سعودی، تسنیم، ایرنا ، توئیتر و رادیو فردا / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG