لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

عضو کمیسیون عمران: مجلس وزرای راه و کار را استیضاح می‌کند


یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از قصد نمایندگان برای استیضاح وزرای راه و شهرسازی و کار٬ تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد.

محمدرضا ملکشاهی‌راد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر٬ علت تمایل به استیضاح وزیر راه را سقوط هواپیمای مسیر تهران-یاسوج، متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، عنوان کرده است.

او با انتقاد از وارد نشدن کمیسیون عمران به حوادث و نیز بسته‌شدن راه‌ها پس از بارش شدید برف در تهران٬ گفته که در حوادث و سوانح قبلی نیز «باید وزیر استیضاح می‌شد و چهار مسئول استعفا می‌دادند و یا عذرخواهی می‌کردند».

این نماینده مجلس، فقدان «فرهنگ عذرخواهی» میان مسئولان جمهوری اسلامی را «یک ایراد بزرگ» دانسته و اضافه کرده که بدنبال سقوط پرواز تهران-یاسوج در ارتفاعات دنا٬ «وزیر [راه] بگوید که من قصور کرده‌ام و استعفا می‌دهم».

آقای ملکشاهی‌راد به همین دلیل از امضا نامه استیضاح عباس آخوندی خبر داده و گفته است که او نیز جزو استیضاح‌کنندگان وزیر راه و شهرسازی است.

علی یارمحمدی٬ دیگر عضو کمیسیون مجلس نیز با بیان اینکه این کمیسیون بر استیضاح آخوندی اصرار دارد٬ گفته است که «وقوع سوانح هوایی در همه کشورها رخ می‌دهد٬ اما عدم هماهنگی زیرمجموعه‌های وزارت راه این بار دیگر به اوج خود رسیده است».

آقای یارمحمدی افزوده است که «ضعف دقت در بدنه این وزارتخانه اعم از استعلام وضعیت آب و هوایی و ارتباط مناسب با سایر دستگاه‌ها حوادث بسیاری را رقم زده است».

محمدرضا رضایی کوچی٬ رئیس کمیسیون عمران مجلس هم گفته که «باید شاهد استعفاهایی در وزارت راه، وزارت رفاه و هواپیمایی آسمان باشیم ولی هیچ کس استعفا نمی‌دهد».

به گفته آقای رضایی٬ «به راحتی هواپیما سقوط می‌کند و فرهنگ استعفا و عذرخواهی از مردم وجود ندارد. در قضیه برف گفتم با توجه به اینکه مردم ۱۰ ساعت در اتوبان‌ها ماندند از مردم عذرخواهی کنید٬ اما نکردند، در حال حاضر نیز هیچ‌کس از مردم عذرخواهی نکرده است».

درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی ایران٬ روز ۳۰ بهمن٬ یک روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری آسمان که از تهران راهی یاسوج بود٬ به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

در متن درخواست نمایندگان مجلس برای استیضاح آقای آخوندی٬ او به «عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و زمینی»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» و «بی‌انگیزه‌گی در اداره امور وزارتخانه ذیربط» متهم شده است.

عباس آخوندی نیز پس از انتشار خبرها مبنی بر در آستانه استیضاح قرار گرفتن او در مجلس٬ از پدیده‌ای به نام «زوال اجتماعی» در ایران سخن گفته و افزوده است که «هر حادثه‌ای رخ می‌دهد، به جای اصلاح فرآیندها سریعاً دنبال یک نفر می‌رویم که با او درگیر شویم».

وزیر راه و شهرسازی ایران، اسفند ماه سال ۹۵ هم در پی دو حادثه ریلی در این سال با استیضاح روبه‌رو شد اما این استیضاح رأی نیاورد.

وزیر کار در دو قدمی استیضاح

محمدرضا ملک‌شاهی همچنین با اشاره به ارائه‌نشدن گزارش حادثه کشتی نفتکش سانچی از سوی علی ربیعی٬ وزیر کار٬ تعاون و رفاه اجتماعی به مجلس نیز از قرار گرفتن استیضاح وی در دستور کار نمایندگان خبر داده است.

نفتکش سانچی پس از برخورد با یک فله‌بر چینی در دریای شرق چین در روز ۱۶ دی، دچار آتش‌سوزی شد. پس از این سانحه ۳۲ خدمه نفتکش ناپدید شدند. ۳۰ تن از ناپدیدشدگان ایرانی و دو تن دیگر اهل بنگلادش بودند. اندکی بعد مشخص شد که تمامی سرنشینان سانچی جان خود را از دست داده‌اند. این نفت‌کش ۲۵ دی ماه، غرق شد.

اما عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی علاوه بر این٬ علت دیگری را برای استیضاح علی ربیعی یادآور شده و آن اینکه به گفته این نماینده مجلس، «صاحب شرکت هواپیمایی آسمان نیز وزیر کار است و هر تخلف و کاستی که صورت گرفته متولی آن وزیر کار است».

گزارش دیگری نیز حاکی است که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفته که «ماندن وزیر تعاون [و کار] به صلاح نیست و از ربیعی تقاضا داریم پیش از استیضاح، استعفا دهد».

حسین مقصودی همچنین از ارسال نامه‌ای به حسن روحانی طی روزهای اخیر به منظور اقدام برای برکناری یا استعفای ربیعی خبر داده است.

نماینده سبزوار در مجلس در عین حال افزوده که طرح استیضاح آقای ربیعی را با ۳۴ امضا به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم.

او تأکید کرده که استیضاح وزیر کار «جدی» است و پیش‌بینی کرده این استیضاح «به طور قطع رأی می‌آورد».

با استفاده از گزارش‌های مهر٬ خانه ملت و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG