لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۷

«اعتراض شدید» وزارت خارجه در پی بازرسی بدنی مسافران ایرانی در تفلیس


تصویری عمومی از فرودگاه تفلیس - عکس از آرشیو
تصویری عمومی از فرودگاه تفلیس - عکس از آرشیو

در پی انتقاد شدید یک نماینده مجلس از برداشته شدن حجاب چند تن از زنان ایرانی هنگام بازرسی در فرودگاه تفلیس، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد مراتب «اعتراض شدید» به وزارت خارجه گرجستان ابلاغ شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، به خبرنگاران گفت پس از «حصول اطمینان از صحت گزارش»، سفیر ایران در تفلیس مراتب «اعتراض شدید» خود را به وزارت خارجه گرجستان و پلیس امنیت فرودگاه تفلیس اعلام کرده، اداره کل کنسولی وزارت خارجه به سفارت گرجستان در تهران اعتراض فرستاده و از سفیر گرجستان در تهران نیز خواستار توضیح شده است.

رسانه‌های جناح موسوم به «اصولگرایان» در ایران در دو روز گذشته و پس از انتشار گفته‌های اعتراض‌آمیز یک نماینده مجلس، به‌شدت به آن چه «هتک حرمت» در فرودگاه تفلیس می‌خواندند حمله کردند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه خود از این اتفاق به عنوان «هتک حجاب» یاد کرده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس، روز چهارشنبه به خبرگزاری فارس گفت: «مأموران فرودگاه تفلیس پیش از سوار شدن مسافران به هواپیما، مسافران زن ایرانی را مجبور کردند تا روسری، شال و مانتوی خود را بیرون آورده و با این حالت و در جلوی دید دیگران از داخل گیت رد شوند.»

آن طور که این نماینده مجلس گفته، پرواز مذکور صبح سه‌شنبه از تفلیس عازم اصفهان بوده است.

مقام‌های گرجستان هنوز واکنشی به این خبرها ابراز نکرده‌اند، اما سال گذشته اعتراض شدید یک نماینده دیگر مجلس به ماجرای مشابهی در فرودگاه تفلیس با «شگفتی» نخست وزیر گرجستان روبه‌رو شد.

ولی داداشی، نماینده آستارا، ۲۹ فروردین سال گذشته در سخنان خود در صحن علنی، با انتقاد از «برخورد نامناسب» در فرودگاه تفلیس گفت: «زنان ایرانی را به بهانه بازرسی در ملأ عام عریان کرده‌اند.»

چند روز پس از این اظهارات، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که نخست وزیر گرجستان در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از این خبر «ابراز شگفتی» کرده است.

همچنین حدود دو هفته پس از نطق ولی داداشی در مجلس، معاون پارلمانی وزیر خارجه ایران گفت که با وجود درخواست وزارت خارجه، این نماینده هیچ مدرک و شاهدی درباره ادعایش ارائه نکرد.

بازرسی بدنی در فرودگاه‌ها امری متعارف محسوب می‌شود.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، فارس، الف، ایسنا، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG