لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۵

کنسول‌گری ایران در اربیل حمله به مقر خود را محکوم کرد


سرکنسولگری ایران در اربیل در زمان افتتاح آن در سال ۸۶
سرکنسولگری ایران در اربیل در زمان افتتاح آن در سال ۸۶

پس از انتشار گزارش‌ها درباره حمله به سرکنسول‌گری ایران در اربیل و پایین کشیده شدن پرچم جمهوری اسلامی، این سرکنسول‌گری در بیانیه‌ای این «تعرض» را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سرکنسول‌گری ایران در اربیل، بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که عده‌ای روزجمعه ۲۸ مهر، «تحت تأثیر اغراض سیاسی»، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اربیل را «مورد تعرض قرار دادند».

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدام خواستار انجام وظایف مقام‌های اقلیم «در حفظ و حراست از نمایندگی دیپلماتیک» شده است.

در این بیانیه همچنین از مقام‌های سیاسی، سران عشایر، نمایندگان مجلس و دیگر شخصیت‌های سیاسی که این اقدام را محکوم کرده‌اند، قدرردانی شده است.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده از این رویداد، گروهی از افراد با ورود به سرکنسول‌گری ایران در اربیل، پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند.

در حالی که مقام‌های اقلیم کردستان عراق هنوز به این اقدام واکنشی نشان نداده‌اند، احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق، آن را «از پیش طراحی شده» خوانده و آن را محکوم کرده است.

پیش از این رویداد برخی از فرماندهان نیروهای پیش‌مرگه، جمهوری اسلامی را به حمایت از نیروهای عراقی برای تصرف کرکوک متهم کرده بودند.

از جمله پیش از تصرف کرکوک توسط نیروهای عراقی، تشکیلات امنیتی اقلیم کردستان عراق و یک فرمانده نیروهای پیشمرگه اعلام کرده بودند که تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در میان ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی برای مقابله احتمالی با نیروهای اقلیم کردستان در نزدیکی کرکوک حضور دارند.

پس از آن نیز شماری از تحلیل‌گران و کارشناسان منطقه نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا از «هماهنگی» میان برخی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی کرد، دولت عراق و «وساطت» ایران، در جریان عقب‌نشینی از کرکوک سخن گفته‌اند.

در همین حال خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس خبر دادند که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، دست‌کم سه بار با رهبران اتحادیه میهنی کردستان در شهر سلیمانیه دیدار کرده و به آنها شدیداً هشدار داده یا از شهر کرکوک خارج شوند و یا اینکه پشتیبانی تهران را از دست خواهند داد.

با این حال سرکنسولگری ایران در اربیل روز پنجشنبه ۲۷، مهر، مدعی بی‌طرفی ایران در منازعه بین دولت عراق و اقلیم کردستان شده بود.

یک روز پس از تصرف شهر کرکوک به دست ارتش عراق و شبه‌نظامیان حشدالشعبی نیز علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، هر گونه نقش و حضور سپاه پاسداران در این عملیات را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG