لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

جعبه سیاه هواپیمای ترکیه‌ای و اجساد همه قربانیان پیدا شد


نیروهای امدادی برای یافتن بقایای هواپیمای ترکیه‌ای در منطقه حضور دارند
نیروهای امدادی برای یافتن بقایای هواپیمای ترکیه‌ای در منطقه حضور دارند

رسانه‌ها در ایران به نقل از مقام‌های مسئول٬ از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای ترکیه‌ای سقوط کرده در استان چهارمحال و بختیاری و تحویل آن به مقام‌های انتظامی خبر می‌دهند. اجساد همه ۱۱ سرنشین این هواپیما نیز پیدا شده است.

جعفر مردانی٬ معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری٬ روز دوشنبه ۲۱ اسفند، این خبر را اعلام کرده و گفته است که جعبه سیاه این هواپیما پس از صدور دستور انتقال به دامنه کوه «هلن» در منطقه «دورک اناری»٬ تحویل مقام انتظامی مستقر در محل حادثه شده است.

عبدالرضا علی‌محمدی٬ دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال وبختیاری نیز از تحویل «دو جعبه سیاه کشف شده از هواپیمای ترکیه» به این مقام انتظامی خبر داده است.

به گفته آقای علی‌محمدی٬ جعبه سیاه این هواپیما تحویل مقام‌های قضایی بخش «ناغان» شده و پس از انجام مراحل قانونی٬ تحویل سازمان هواپیمایی کشور خواهد شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین از انتقال «۱۰ جسد شناسایی‌شده توسط بالگردهای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به فرودگاه شهرکرد برای انجام کارهای قانونی» خبر داده است.

ایسنا نیز خبر داده که پیکر آخرین سرنشین این هواپیما نیز پیدا شده و به دامنه کوه منتقل شده است.

جت شخصی ترکیه‌ای حامل ۱۱ سرنشین زن٬ از جمله مینا باشاران، دختر حسین باشاران سرمایه‌دار مشهور ترکیه، بود که روز یکشنبه ۲۰ اسفند هنگام عبور از فضای ایران در حوالی شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

اين هواپيما دارای سه خدمه پروازی و هشت مسافر بوده است. مليت دو نفر از مسافرين اسپانيايی و بقيه سرنشينان تبعه تركيه گزارش شده‌اند.

خانواده‌های قربانیان این حادثه نیز صبح دوشنبه برای انجام تشریفات قانونی و انتقال اجساد همراه با معاون سفیر ترکیه وارد فرودگاه شهرکرد شدند.

با توجه به سوختن و تکه‌تکه شدن اجساد٬ پزشکی قانونی ایران آمادگی خود را برای انجام آزمایش دی‌ان‌ای از خانواده قربانیان این حادثه اعلام کرده است.

گزارش شده که یک گروه از کارشناسان فنی ترکیه نیز در حال عزیمت به محل حادثه برای بررسی ابعاد آن هستند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز پس از سقوط هواپیمای ترکیه‌ای٬ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اين پرواز در ساعت ۱۶:۵۹ به وقت محلی وارد فضای ايران شد و در حدود ساعت ۱۸:۰۹ به وقت محلی سقوط کرد.

بر اساس این اطلاعیه٬ بر اساس مكالمات خلبان پرواز با مركز كنترل فضای ایران٬ وی به علت بروز مشكل فنی درخواست كاهش ارتفاع کرده بود كه در حين كاهش ارتفاع در حدود ۳۲ هزار پایی٬ ضمن افت شديد سرعت از صحفه رادار محو شد.

سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرده مسئوليت بررسی سانحه با توجه به مقررات بين‌المللی با ايران است ­و تركيه به عنوان محل ثبت هواپيما و كانادا به عنوان طراح و سازنده آن نیز می‌توانند درخواست همكاری در روند بررسی سانحه را ارائه کنند.

این هواپیما از نوع «بمباردیر سی‌ال ۶۰۴» بود که در مسیر شارجه- استانبول پرواز می‌کرد و به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران، به دلیل آتش گرفتن موتور سقوط کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اندکی پس از این سانحه٬ با صدور بیانیه‌ای عمیقاً از این سانحه ابراز تاسف کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا٬ ایسنا٬ خبرگزاری صداوسیما و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG