لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

ایران حکم دادگاه برای پرداخت غرامت به بازماندگان ۱۱ سپتامبر را محکوم کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران٬ صدور رأی غیابی یک دادگاه در آمریکا علیه جمهوری اسلامی مبنی بر پرداخت غرامت به بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر را محکوم کرد.

جورج دانیلز٬ قاضی دادگاه فدرال آمریکا هفته گذشته٬ ایران را به پرداخت شش میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر محکوم کرده و شکایت خانواده‌های یک هزار نفر از کشته‌شدگان حملات ۱۱ سپتامبر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک مرکزی ایران را وارد دانسته است.

قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک حکم کرده که ایران باید به همسران قربانیان٬ ۱۲ میلیون ۵۰۰ هزار دلار، به والدین و فرزندان آنها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و به خواهران و براداران کشته‌دگان٬ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت پرداخت کند.

بر اساس حکم٬ علاوه بر این مبلغ٬ جمهوری اسلامی باید نزدیک به پنج درصد بهره که از سال ۲۰۰۱ یعنی زمان وقوع این حملات محاسبه شده را نیز پرداخت کند.

این حکم به دلیل عدم حضور وکلا یا نمایندگان جمهوری اسلامی در این دادگاه، به طور غیابی صادر شده است.

روز یکشنبه اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران٬ با «سیاسی» خواندن این حکم، از اینکه چنین حکمی در شرایطی که «هیچ گونه شواهد و قرائنی» مبنی بر مشارکت ایران یا اتباع ایرانی در حادثه ۱۱ سپتامبر وجود نداشته٬ صادر شده٬ به شدت انتقاد کرده است.

آقای قاسمی اضافه کرده که آمریکا با صدور این «احکامِ مردود و غیرقابل قبول»٬ نه تنها نظام «حقوق بین‌الملل که مردم آمریکا به ویژه بازماندگان و قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر را به سخره گرفته است».

شکایت بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر علیه ایران٬ نخستین بار در سال ۲۰۰۴ تسلیم دادگاه شد.

با این حال٬ به دلیل قانون «مصونیت حاکمیتی مصوب سال ۱۹۷۶» دادگاه این شکایت را مورد بررسی قرار نداد. ولی در سال ۲۰۱۶ و با تصویب قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» دادگاه این شکایت را بررسی کرد.

حکم علیه ایران بخشی از پرونده بزرگتری است که علیه عربستان سعودی نیز در ارتباط با حملات یازدهم سپتامبر در جریان است.

جورج دانیلز هفتم فروردین سال جاری درخواست عربستان سعودی را برای مختومه شدن پرونده اتهامی علیه ریاض در ارتباط با حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، رد کرد.

قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک گفته بود، ادعاهای مطرح شده دارای «بنیانی منطقی» هستند و طبق قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» (موسوم به جاستا)، مصوب ۲۰۱۶، او صلاحیت ورود به این پرونده را دارد.

عربستان سعودی نیز همچون ایران٬ هرگونه دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر را رد کرده است. در این حملات٬ نزدیک به سه هزار نفر کشته شدند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ خبرگزاری میزان و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG