لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

شروع بازی‌های لیگ برتر در گرو حل یک معما


حضور گزینشی زنان ایرانی در بازی ایران و بولیوی در پاییز سال ۹۷
حضور گزینشی زنان ایرانی در بازی ایران و بولیوی در پاییز سال ۹۷

فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران با حضور زنان در ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود یا بدون آنها؟ معمایی که هفته‌هاست رسانه‌ها و هواداران فوتبال را درگیر خود کرده.

همه روزه دیدگاه‌های متعددی از سوی مسئولین ورزشی و سیاسی منتشر می‌شود که عمدتاً حاکی از موافقت‌شان با حضور زنان در ورزشگاه‌هاست. اما این اظهارات تأثیری در اعلام تاریخ شروع لیگ برتر نداشته است.

کدهای جدید انضباطی فیفا، راه را بر هرگونه مصالحه و مسامحه در این زمینه بسته است. به این معنا که مقررات فیفا باید اجرا شوند و برخلاف گذشته، دیگر امکان مذاکره یا خریدن زمان برای دور زدن قوانین وجود ندارد.

از هواداران فوتبال در شبکه‌های اجتماعی تا داریوش مصطفوی، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، که در برنامه زنده صداوسیما صحبت می‌کرد بر این عقیده‌اند که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران، این بار باید از محک زدن صبر فیفا خودداری کنند.

در این بین، معاون وزیر ورزش می‌گوید: «برای حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر خیلی اعتقادی نداریم و شرایطش برای لیگ مهیا و مناسب نیست».

محمدرضا داورزنی در محل انتخابات فدراسیون کونگ‌فو به خبرآنلاین گفت: «برای مسابقات ملی بحث دیگری داریم و فدراسیون فوتبال قرار است شرایط را مهیا کند».

بی اعتقادی به حضور زنان در لیگ برتر، نخستین واکنش منفی یک مقام رسمی ورزش ایران پس از اعلام کدهای انضباطی جدید فیفاست.

مهدی تاج هم درباره شروع رقابت‌های لیگ برتر گفت: «فردا اگر قرعه‌کشی انجام شود به منزله آغاز لیگ نیست. باشگاه‌ها باید یک مرحله از مسیر را طی کنند تا بتوانیم مسابقات را برگزار کنیم».

رئیس فدراسیون فوتبال که در «کنگره شهدای ورزشکار» حضور داشت، شایعه برگزاری بازی‌ها بدون حضور تماشاگران را تکذیب نکرد.

آقای تاج گفت: «برخی از استان‌ها که امکانات خوبی ندارند، بدون تماشاگر می‌توانند لیگ را برگزار کنند. برگزاری لیگ بدون امکانات به مصلحت کشور نیست».

باشگاه‌های لیگ برتر برنامه‌های پیش فصل خود را به نحوی زمان‌بندی کردند که در تاریخ همیشگی شروع لیگ، آماده رقابت باشند.

این تأخیر، برنامه بدنسازی و روند تمرینات تیم‌ها را دچار اخلال کرده و باشگاه‌های مختلقی به بی برنامگی فدراسیون فوتبال اعتراض دارند.

یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم پدیده می‌گوید: «این بلاتکلیفی زیبنده فوتبال ایران نیست. اگر قرار بود لیگ با تأخیر آغاز شود باید زودتر اعلام می‌کردند تا برنامه‌ریزی کنیم».

پس از تغییرات مکرر برای شروع لیگ، بیست و نهم مرداد آخرین تاریخی است که اعلام شده اما به تأیید قطعی نرسیده.

تاریخی که حتی اگر تغییر نکند، باز هم بسیار دیر است و روند برگزاری بازی‌های ملی، همچنین لیگ قهرمانان را در سال جاری و سال آینده دچار اخلال می‌کند.

به نظر می‌رسد کلید شروع لیگ برتر، در دست حاکمیت نظام است که باید موافقت خود را با ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کنند.

معصومه ابتکار در این باره به خبرنگاران گفت: «با توجه به مناسب‌ سازی‌هایی که در ورزشگاه‌ها انجام شده، از جمله جداسازی ورودی‌ها، مسیرها و محل نشستن تماشاگران، به زودی شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها خواهیم بود».

اظهارات خانم ابتکار صحت ندارد. چرا که بنا بر اعلام سازمان لیگ، هنوز هیچ باشگاهی حتی آمادگی ورزشگاهش را برای میزبانی لیگ برتر اعلام نکرده است.

XS
SM
MD
LG