لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

پروانه سلحشوری، پس از احضار به دادسرا، «با قرار مناسب آزاد شد»


پروان سلحشوری
پروان سلحشوری

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۱۲ بهمن به دادسرا احضار شد؛ با اینکه برخی منابع خبری ابتدا از بازداشت او به دلیل خودداری از ارائه وثیقه خبر داده بودند اندکی بعد تلویزیون دولتی ایران گزارش کرد که وی «با قرار مناسب آزاد شده است».

بنابر گزارش‌ها، خانم سلحشوری برای توضیح درباره دو اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به دادسرا احضار شده بود.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند و جزئیات اتهام این نماینده مجلس نیز رسماً اعلام نشده است.

با این حال شماری از منابع از جمله خبرگزاری ایسنا گزارش داده‌اند که دلیل احضار او به دادسرای فرهنگ و رسانه «انتشار چند توئیت و برخی مصاحبه‌های او» بوده است و «با قرار کفالت آزاد شده است».

پروانه سلحشوری در ماه‌های اخیر از برخی اقدامات جمهوری اسلامی انتقاد کرده و چندی پیش نیز در یکی از نطق‌هایش به‌شدت به سبک حکمرانی جمهوری اسلامی و «استبداد سرکش» حمله کرده بود.

وی در نطق روز ۱۸ آذر در مجلس گفته بود «گسست اجتماعی، بی‌اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی، شکاف جنسیتی، از معلول‌های حکمرانی غیرمطلوب کشور است».

او همچنین با اشاره تلویحی به نهادهای تحت نظر آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود «ما در ساختارها، دوگانه ارگان‌ها و حتی چندگانه‌هایی داریم که همه حکم می‌رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی " کی بود کی بود من نبودم" مملکت را اداره می‌کند».

پروانه سلحشوری دو روز پیش از این نطق نیز اعلام کرده بود که «با توجه به ساختارهای محدود کننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پاییز ۹۸» نتوانسته وجدانش را برای حضور قانع کند و تصمیم به شرکت نکردن در انتخابات گرفته است».

خانم سلحشوری پیش از آن نیز درباره اعتراضات آبان در توئیتی خطاب به سردار محمدعلی عزیز جعفری، از فرماندهان سپاه، نوشته بود: «مردم صدای اعتراض‌شان را رساندند اما با گلوله و بازداشت، جواب کوچک و بزرگ را دادند.»

وی همچنین اضافه کرد بوده که «قلع و قمع مردم، با جنگ‌ جهانی و کربلای ۴ مقایسه شد. به نام دین، دستور ذبح و شکنجه مردم در سیمای غیرملی صادر شد.»

در اعتراضات آبان ۹۸ که دامنه آن به بیش از ۱۰۰ شهر در ۲۲ استان ایران کشیده شد، صدها نفر از معترضان با گلوله نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شدند.

برخی فرماندهان سپاه پس از سرکوب معترضان و فروکش کردن اعتراضات، آن را از نظر دشواری مواجهه با معترضان به «جنگ جهانی» و «عملیات کربلای ۴» تشبیه کردند.

در نمونه‌ای دیگر از مواضع اخیر پروانه سلحشوری، هفتم دی ماه در واکنش انتقالِ «همراه با ضرب و شتم» نرگس محمدی از زندان اوین به زندان زنجان، با انتقاد از قوه قضاییه نوشت که «مانده‌ام عدالت پیامبر و علی(ع) کجا، و عدالت این دستگاه قضا به نام اسلام کجا؟».

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی که چهارم دی از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد، با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که هنگام انتقال، شخص رئیس زندان اوین با همراهی چند مرد دیگر او را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌ است.

مقام‌های زندان اوین و قوه قضاییه ایران خبر ضرب و شتم او را تکذیب کردند.

منابع: خبرگزاری‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا /ر.ش/ج
XS
SM
MD
LG