لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۹

هنرمندان علیه تحریم؛ موافقان چه می‌خواهند و مخالفان چه می‌گویند؟


گروهی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی در کنار برخی از حقوق‌دانان و فعالان مدنی هفته گذشته کارزاری را علیه تحریم‌های اخیر آمریکا در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها آغاز کردند.

در نامه آغاز به کار این کارزار که «هم‌صدایی در برابر تحریم‌ها» نام دارد، این موضوع که «نتیجه اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران» باشد «خام‌اندیشانه» توصیف و گفته شده که فقط «ملت ایران تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد».

در میان امضاکنندگان این نامه نام سینماگران شناخته‌شده‌ای چون اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، خسرو سینایی، بهمن فرمان آرا و از میان هنرمندان عرصه‌های دیگر حسین علیزاده، کیهان کلهر، پری صابری و فرح اصولی به چشم می‌خورد. آنها از مردم جهان خواسته‌اند که در برابر تحریم‌ها با آنها «هم‌صدا» شوند.

انتشار این نامه و راه‌اندازی چنین کارزاری در روزهای گذشته به موضوعی بحث‌انگیر در رسانه‌های مختلف داخل و خارج ایران تبدیل و سبب ساز طرح مباحثی مختلف در تأیید یا رد آن شد.

شماره این هفته مجله هفتگی صحنه محل طرح دیدگاه‌های دو نفر از موافقان و مخالفان کارزار مخالفت با تحریم‌هاست.

خسرو سینایی، سازنده فیلم‌های تقدیرشده‌ای چون «در کوچه‌های عشق» و «عروس آتش» و از امضاکنندگان اولیه این کارزار، مشارکت هنرمندان در موضوعی مرتبط با تحریم و آسیب‌های ناشی از آن برای مردم را وظیفه هنرمندان می‌داند و می‌گوید منتقدان این اقدام باید در شرایط فعلی ایران زندگی و فعالیت کنند تا متأثر از این شرایط درباره امکان انجام عملی جمعی در قبال تصمیمات حکومت‌ها ابراز نظر کنند.

در مقابل این دیدگاه، رضا علامه‌زاده نویسنده و فیلمساز ایرانی مقیم هلند که از جمله منتقدان این طرح است، با تأکید بر لزوم حضور اجتماعی هنرمندان در حمایت از مردم می‌پرسد چرا امضا کنندگان این نامه در مقابل مسائل داخلی ایران این گونه کارزارها را راه نمی‌اندازند.

هنرمندان علیه تحریم؛ موافقان چه می‌خواهند و مخالفان چه می‌گویند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:48 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG