لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

دیدار نویسنده ایرانی با رئیس جمهور رمان‌خوان آلمان


فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان، روز چهارشنبه،‌ ۱۵ اسفندماه، میزبان امیرحسن چهلتن، نویسنده ایرانی، بود. این دیدار در چارچوب سلسله مراسمی تحت عنوان «دیدار در بلوو» در کاخ ریاست جمهوری آلمان در برلین، پایتخت این کشور، برگزار شد.

امیرحسن چهلتن به رادیوفردا گفت محور اصلی این دیدار عمدتا درباره ادبیات ایران و آلمان و مسائل فرهنگی بود.

روایت امیرحسن چهلتن از دیدار با رئیس‌جمهور آلمان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:32 0:00
لینک مستقیم

آقای چهلتن یکی از نویسندگان برجسته و معاصر ایران و عضو کانون نویسندگان ایران است و بارها نامزد جوایز مختلف ادبی از جمله جایزه هوشنگ گلشیری و کتاب سال جمهوری اسلامی بوده است.

او در صفحه فیس‌بوک خود درباره این دیدار نوشته است: چند ماه پیش رئیس بخش فرهنگی ریاست جمهوری [آلمان] با من تماس گرفت و از جانب رئیس جمهور از من دعوت کرد تا در سفر آتی‌ام به آلمان برای یک فنجان قهوه میهمانش باشم و امروز این دیدار صورت گرفت.

آقای چهلتن ادامه می‌دهد که در عمر حرفه‌ای‌ام این اولین دیدار من با یک مقام رسمی بود، شاید آخرینِ آن هم باشد. راستش رسمیت این دیدارها معذبم می‌کند، گرچه او بسیار غیرمتکلف رفتار می‌کرد. او درباره آقای اشتاین‌مایر می‌نویسد که او آدم متفاوت خوش‌مشرب و یک رمان‌خوان حرفه‌ای است.

امیرحسن چهلتن در سال‌های گذشته بیشتر کتاب‌های خود را به خاطر سانسور در خارج از ایران منتشر کرده و دو رمان اخیرش در آلمان به چاپ‌های متعدد رسیده و مورد ستایش محافل روشنفکری در آلمان قرار گرفته است.

از اواخر دهه هشتاد به بعد، کتاب‌های آقای چهلتن در ایران مجوز نشر نگرفته و حتی در بعضی موارد به کتاب‌های قبلی او نیز اجازه تجدید چاپ داده نشده است.

«تالار آیینه»، «مهرگیاه»، «تهران، شهر بی‌آسمان»، «سپیده‌دم ایرانی»، «دخیل بر پنجره فولاد»، «دیگر کسی صدایم نزد»، «ساعت پنج برای مردن دیر است»، «کات! منطقه ممنوعه»، تریلوژی تهران شامل سه رمان و آمریکایی‌کشی در تهران از جمله کتاب‌های مطرح او هستند.

امیرحسن چهلتن در حال حاضر برای کتابخوانی به شهرهای مختلف آلمان سفر می‌کند.

XS
SM
MD
LG