لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۷

وال استریت جورنال: آمریکا با تمدید معافیت عراق از تحریم بخش انرژی ایران موافقت می‌کند


عراق اخیرا اعلام کرد که ایران تحویل گاز به این کشور را کاهش داده است.
عراق اخیرا اعلام کرد که ایران تحویل گاز به این کشور را کاهش داده است.

وال استریت جورنال پنجشنبه ۱۷ بهمن به نقل از مقام‌های عراقی و آمریکایی نوشته است، ایالات متحده در صدد است تا معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای خرید و واردات گاز طبیعی و برق را تمدید کند.

طبق این گزارش، عراق برای تداوم کار نیروگاه‌های برق خود به شدت به واردات گاز طبیعی از ایران متکی است و دولت دونالد ترامپ هم برای جلوگیری از بحرانی تر شدن وضعیت در عراق در گذشته با تمدید این معافیت‌ها موافقت کرده است.

اما روابط بین آمریکا و عراق طی دو ماه اخیر وارد مرحله تازه ای شده است. حمله پهپادی به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و همراهانش در بغداد باعث شد تا پارلمان عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بشود.

به گفته مقام‌های آمریکایی معافیت قبلی که در ماه اکتبر به برای ۱۲۰ روز تمدید شده بود هفته دیگر منقضی خواهد شد و برخی پیشنهاد کرده اند که این معافیت‌ها تمدید نشود.

وال استریت جورنال می‌گوید، تعیین محمد علاوی به مقام نخست وزیری عراق باعث شده است موضع مقام های آمریکایی که خواهان تمدید معافیت های عراق از تحریم های علیه ایران هستند، تقویت شود.

یک مقام آمریکایی به وال استریت جورنال گفته است، ما می‌خواهیم فشار حداکثری بر ایران را حفظ کنیم. اما این نباید به زیان ثبات اقتصادی کشورهای همسایه (ایران) تمام شود.

این مقام ها همچنین تاکید کرده‌اند در صورتی که این معافیت‌ها تمدید نشود عراق با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد بخصوص نیروگاه‌های تولید برق که با گاز کار می‌کنند٬ دچار مشکل خواهند شد.

در همین زمینه، بانک تجارت عراق که از زمان اعلام معافیت‌های ایالات متحده برای واردات گاز و برق ایران به این کشور مسئول تحویل پول به جمهوری اسلامی است، دو هفته پیش اعلام کرد، در صورتی که آمریکا معافیت‌ها را تمدید نکند، این بانک انتقالات مالی میان عراق و ایران را متوقف خواهد کرد.

اخیرا سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که ایران تحویل گاز به این کشور را به ۴ میلیون متر مکعب در روز کاهش داده و تولید برق این کشور به تبع آن از ۱۹ هزار مگاوات به ۱۴ هزار مگاوات سقوط کرده است.

ایران قرارداد صادرات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق دارد، اگرچه حتی در فصول گرم سال نیز تنها نیمی از این مقدار را تحویل می‌دهد. عراق از گاز ایران عمدتا به عنوان سوخت برای نیروگاه‌های برقی استفاده می‌کند.

منابع: وال استریت جورنال، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG