لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

برهم صالح: آمریکا برای زیر نظر گرفتن ایران از عراق اجازه نخواسته است


برهم صالح رئیس‌جمهور عراق (راست) می‌گوید که داشتن روابط خوب با ایران جزو منافع بنیادین عراق است.
برهم صالح رئیس‌جمهور عراق (راست) می‌گوید که داشتن روابط خوب با ایران جزو منافع بنیادین عراق است.

پس از آنکه دونالد ترامپ، اعلام کرد حضور نظامی آمریکا در عراق برای زیر نظر داشتن ایران است، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا برای این موضوع از این عراق اجازه نخواسته و آمریکا نباید در این کشور اولویت‌های خود را دنبال کند.

بر پایه گزارش رویترز، آقای صالح این موضوع را در نشستی در بغداد و در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اظهارات دونالد ترامپ در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس اعلام کرد.

او گفت که «نیروهای آمریکایی در عراق در قالب توافق دو کشور برای مأموریت ویژه مقابله با تروریسم حضور دارند و بهتر است آنها به همین مأموریت بپردازند»

در گفت‌وگوی روز یکشنبه با سی‌بی‌اس، دونالد ترامپ از جمله از اهمیت حفظ حضور نظامی آمریکا در عراق گفته بود و تأکید کرده بود که به این ترتیب واشینگتن می‌تواند به این دلیل که «ایران یه مشکل واقعی است»، آن را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.

روز دوشنبه اما رئیس‌جمهور عراق از آمریکا خواست که «مسائل خود را به دوش این کشور بار نکند». برهم صالح افزود «آمریکا یک قدرت بزرگ است... اما اولویت‌های سیاست‌گذاری خود را در اینجا که ما زندگی می‌کنیم دنبال نکنید».

او همچنین گفت که داشتن روابط خوب با ایران و دیگر همسایگان، از «منافع بنیادین» عراق است.

با تشدید تنش میان ایران و ایالات متحده که هر دو از متحدان عراق هستند، این کشور در موقعیتی بسیار دشوار قرار گرفته است، موضوعی که از جمله از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمود بیشتری یافت.

دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ بسیاری از نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کرد و بعد در سال ۲۰۱۴ ناچار شد که بار دیگر به خواست دولت عراق و با هدف جلوگیری از پیشروی نیروهای داعش به سوی بغداد، نظامیان ایالات متحده را در این کشور مستقر کند.

بغداد سال گذشته در نبرد با داعش اعلام پیروزی کرد ولی ایالات متحده هنوز بیش از پنج هزار نیرو در عراق دارد که مسئولیت اصلی آنها آموزش نیروهای نظامی این کشور است.

رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر از خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه خبر داده و گفته بود که برخی از آنها به پایگاه ایالات متحده در عراق منتقل خواهند شد و برخی دیگر به کشور باز می‌گردند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG