لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

پژوهشگران اسرائیلی در روزهای آینده نتایج ساخت «واکسن کرونا را اعلام می کنند»


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

پژوهشگران موسسه تحقیقات بیولوژیک اسرائیل در روزهای آینده «دستاورد خود را در زمینه ساخت واکسن کرونا اعلام خواهند کرد».

روزنامه اسرائیلی هاآرتص این خبر را پنجشنبه ۲۲ اسفند به نقل از منابع پزشکی منتشر کرد.

به نوشته هاآرتص، دانشمندان مرکز پژوهش‌های بیولوژیک در شهر نِس‌سیونا در مرکز اسرائیل، با درک مکانیسم و عملکرد ویروس کرونا، آنتی‌بادی و واکسن را تهیه کرده‌اند.

کشف اسرائیلی تا رسیدن به مرحله ساخت انبوه و صادرات، به چند ماه دیگر آزمایش نیاز دارد. هر چند که زمان مورد نیاز ممکن است تا یک سال و نیم دیگر به درازا بکشد.

وزارت دفاع اسرائیل با تایید تلویحی دستیابی محققان اسرائیلی به ساخت واکسن کرونا، گفته است که موسسه مطالعات بیولوژیک این کشور برای این هدف تلاش خیره‌ کننده‌ای انجام داد.

وزارت دفاع اسرائیل همچنین گفته است که ماموریت دیگر این موسسه برای ساخت بسته‌های آزمایش ابتلا به ویروس در خانه، در حال تحقق است.

موسسه پژوهش‌های بیولوژیک اسرائیل از سال 1۱۹۵۲ فعالیت می‌کند و در آغاز وابسته به بخش علمی وزارت دفاع اسرائیل بوده است.

به نوشته هاآرتص، هرچند این موسسه بعدا از زیر چتر وزارت دفاع بیرون آمده اما هنوز تحت نظر دفتر نخست وزیری اسرائیل قرار دارد و در ارتباط با وزارت دفاع این کشور فعالیت می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل روز یازدهم بهمن که هیچ بیمار مثبت مبتلا به کرونا هنوز در اسرائیل شناسایی نشده بود، از محققان کشورش خواست برای کشف واکسن کرونا تلاش کنند. به نوشته هاآرتص، «دستور» او در آن روز به موسسه بیولوژیک داده شد.

اما تنها سه هفته پیش نمونه‌‎های ویروس کرونا از ژاپن، ایتالیا و چند کشور دیگر، در اختیار اسرائیل قرار گرفت.

به نوشته هاآرتص، وزارت دفاع اسرائیل تحت تدابیر خاص، نمونه‌های منجمد ویروس را در دمای منفی ۸۰ درجه، به موسسه بیولوژیک نس‌سیونا منتقل کرد.

بنیامین نتانیاهو در آغاز این هفته نیز ابراز اطمینان کرد که بسته‌های آزمایش در خانه برای افراد مشکوک به این ویروس را می‌توان تهیه و میان شهروندان توزیع کرد.

جهان چشم انتظار واکسن کرونا است؛ غیر از اسرائیل، دانشمندان در شمار دیگری از کشورهای جهان، از جمله بریتانیا و چین، که کانون اولیه سرایت ویروس کرونا بود، برای رسیدن به این واکسن تلاش می‌کنند.

محققان چینی زمان کوتاهی پس از آغاز بحران کرونا در سه ماه پیش، ژنوم کرونا را تهیه و منتشر کردند.

از آن زمان تا کنون، موسسه‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی بسیاری در جهان برای تهیه داروی درمان بیماری کرونا و تهیه واکسن آن، در رقابت هستند.

کمپانی بیوتکنولوژی مدرنا که مقر آن در بوستون در ایالت ماساچوست آمریکاست، از حدود یک ماه پیش از تهیه واکسن احتمالی خبر داده و یک موسسه آمریکایی دیگر مبارزه با آلرژی و عفونت‌ها، کشف کمپانی مدرنا را به زودی به روی 25 داوطلب آزمایش خواهد کرد؛ دوره آزمایش مورد نیاز از اول آوریل تا آخر تابستان خواهد بود.

شمار مبتلایان کرونا در آمریکا تا پنجشنبه ۲۲ اسفند از ۱۲۰۰ تن فراتر رفت و تا این روز ۱۰۴ اسرائیلی نیز مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند.

بیماری کرونا در چین، به گفته مقامات آن کشور «مهار» شده اما در ایتالیا و ایران بیشترین قربانیان را در روزهای اخیر گرفته است.

XS
SM
MD
LG