لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

اسرائیل به بلاگر ایرانی در آستانه اخراج از ترکیه پناهندگی می‌دهد


وزارت کشور اسرائیل به یک وبلاگ‌نویس ایرانی مستقر در ترکیه که در آستانه اخراج از این کشور قرار دارد، پناهندگی می‌دهد.

ندا امین، وبلاگ‌نویس ایرانی که برای روزنامه تایمز آو اسرائیل وبلاگ فارسی می‌نویسد، از سه سال پیش در ترکیه مستقر بوده و اخیراً دولت این کشور تهدید به بازگرداندن او به ایران کرده است.

در این زمینه روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشته است که به خانم امین خبر داده شده، او در روزهای آینده به ایران بازگردانده خواهد شد. اقدامی که با توجه به همکاری این وبلاگ‌نویس ایرانی با رسانه‌ای اسرائیلی، برای او خطراتی را در پی خواهد داشت.

آن طور که رویترز به نقل از روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشته، خانم امین اکنون درگیر روند قضایی برای جلوگیری از بازگرداندن خود به ایران است و همزمان تلاش می‌کند که برای پناهندگی به دیگر کشورها اقدام کند.

با توجه به دشمنی میان دولت‌های ایران و اسرائیل، شهروندان دو کشور اجازه سفر به کشور دیگر را ندارند، و ورود شهروندان ایرانی به اسرائیل هم تنها پس از صدور رویداد مخصوص ممکن است.

اما پس از درخواست اتحادیه روزنامه‌نگاران اسرائیل و فدراسیون روزنامه‌نگاران اورشلیم، وزارت کشور اسرائیل تصمیم گرفته که به این وبلاگ‌نویس ۳۲ ساله رویداد مخصوص برای ورود به اسرائیل بدهد.

ارئیه درعی، وزیر کشور اسرائیل، در بیانیه‌ای در این زمینه تأکید کرد که زندگی این روزنامه‌نگار به دلیل همکاری با یک روزنامه اسرائیلی «در خطری واقعی» است و با توجه به شرایط انسان‌دوستانه، او اجازه ورود فوری خانم امین به اسرائیل را صادر می‌کند.

خانم امین پیشتر به برخی از رسانه‌های بین‌المللی گفته است که به دلیل نوشتن برای یک سایت اسرائیلی بارها از سوی پلیس ترکیه مورد بازجویی قرار گرفته، و در نهایت از او خواسته شده از همکاری با تایمز آو اسرائیل دست بکشد و با پلیس ترکیه همکاری کند. درخواستی که با پاسخ منفی خانم امین روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG