لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

نتانیاهو: مردم ایران موفق و خلاقند، اما تنها وقتی که مهاجرت می‌کنند


نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی به مردم ایران، جمهوری اسلامی را عامل «فقر و رنج» مردم در داخل کشور معرفی کرد و افزود شهروندان ایران به دلیل حاکمان خود، تنها پس از خروج از کشور، می‌توانند به موفقیت برسند.

بنیامین نتانیاهو در این پیام که در فیس‌بوک و با زیرنویس فارسی منتشر شده، گفته مردم ایران از «خلاق‌ترین و موفق‌ترین» ملت‌های جهان هستند، اما کشور ایران با وجود این ملت «با استعداد و خلاق»، «فقیر است» و «درصد بیکاری در آن بالا است».

وی علت این امر را «رژیم ایران» نامیده و عنوان کرده که «دیکتاتورهای ایران، ثروت کشور را غارت می‌کنند» و با وجود «رنج» شهروندان خود، به جای سرمایه‌گذاری برای رفاه مردم، «ده‌ها میلیون دلار صرف برنامه هسته‌ای، گسترش تروریسم در سراسر جهان و اقدامات خشونت‌آمیز در خاورمیانه می‌کنند.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه با اشاره به بنیان‌گذاران و مدیران ایرانی شرکت‌های برجسته‌ای همچون اوبر، ای‌بی، اوراکل، دراپ‌باکس و غیره، ابراز امیدواری کرده که مردم ایران برای ساختن موفق‌ترین شرکت‌های جهان، «نیازی» به رفتن به منطقه «سیلیکون ولی» دنداشته باشند.

«سیلیکون ولی» یا دره سیلیکون، نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو است و شهرت آن به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه‌ است.

وی ابراز امیدواری کرده که روزی «کارآفرینان ایرانی و اسرائیلی با یکدیگر در ایران و اسرائیل همکاری کنند.»

نتانیاهو، این آینده را «آرزو و چشم‌انداز» خود معرفی کرده است.

این برای نخستین‌بار نیست که نخست‌وزیر اسرائیل به صورت مستقیم با مردم ایران سخن می‌گوید. پیش‌تر نیز وی در پیام‌های ویدیویی متعددی، از جمله گفته بود که اسرائیل بین حکومت ایران و مردم این کشور تفاوت قائل است.

وی اسرائیل را «دوست مردم ایران» معرفی کرده و ابراز امیدواری کرده بود که مردم ایران و اسرائیل بتوانند آزادانه به شهرهای این دو کشور سفر کنند.

این پیام در شرایطی منتشر می‌شود که تامیر پاردو، رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل، در یک مصاحبه از قصد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای «حمله به ایران» در سال ۲۰۱۱ خبر داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس بخش‌هایی از این مصاحبه که قرار است پنج‌شنبه شب، دهم خردادماه،‌ از تلویزیون اسرائیل پخش شود می‌گوید که آقای نتانیاهو از ارتش کشورش خواسته بود برای حمله به ایران آماده شوند.

به گفته آقای پاردو، نخست وزیر اسرائیل در آماده‌باش خود از ارتش خواسته بود که «برای حمله به ایران تا ۱۵ روز دیگر» آماده شوند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، در آمریکا باراک اوباما رئیس جمهور بود، اما هنوز از توافق اتمی که بعدها به برجام معروف شد خبری نبود و تنش لفظی میان جمهوری اسلامی از یک سو و مقامات اسرائیل از سوی دیگر در جریان بود.

بنیامین نتانیاهو در آن زمان نیز در رأس دولتی تندرو قرار داشت و هفته‌ای نبود که گزارشی درباره حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران منتشر نشود.

از جمله در اسفند سال ۱۳۹۰،‌ بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی در پایتخت آمریکا گفت که دیپلماسی در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کارساز نبوده و دولت اسرائیل نمی‌تواند در برابر رژیمی که برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کند مدت زمان زیادی صبر کند.

پیش از تامیر پاردو، اهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل، نیز موضوع تمایل نتانیاهو به حمله به ایران را مورد اشاره قرار داده است.

جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های این کشور بارها از حذف اسرائیل از نقشه جهان سخن گفته‌اند.

بدنبال اعلام خروج آمریکا از توافقنامه برجام و استقبال اسرائیل از این تصمیم دونالد ترامپ، تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته است.

اسرائیل اعلام کرده که وجود پایگاه نظامی ایران در سوریه را تحمل نمی‌کند و با حملات به مواضعی در این کشور، اعلام کرده که نیروهای ایرانی را هدف قرار داده است.

منابع: صفحه نخست وزیر اسرائیل در فیسبوک، رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG