لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

رویترز: اسرائیل پیشنهاد روسیه درباره انتقال نیروهای ایرانی به صدکیلومتری جولان را رد کرد


بلندی‌های جولان، دوشنبه یکم امرداد
بلندی‌های جولان، دوشنبه یکم امرداد

ساعتی پس از دیدار هیأت بلندپایه روسیه با نخست وزیر اسرائیل، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو با پیشنهاد روسیه درباره ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه، حتی در یکصد کیلومتری مرز جولان، مخالفت کرده است.

رویترز نامی از این مقام اسرائیلی و همچنین جزئیات بیشتری از این جلسه ذکر نکرده است.

مقام‌های رسمی دو طرف هنوز اظهار نظری رسمی درباره نتایج گفت‌وگوهای روز دوشنبه ارائه نکرده‌اند اما رسانه‌های اسرائیلی به نقل از برخی تحلیلگران نوشته‌اند که دستور کار این دیدار در واقع اجرایی کردن تفاهم‌هایی ست که اخیرا بین مقام‌های آمریکا، روسیه و اسرائیل حاصل شده است.

شماری از رسانه‌های اسرائیلی نیز با اشاره به دیدار اخیر رهبران آمریکا و روسیه گزارش کرده‌اند که به احتمال زیاد، توافقی بر سر دور کردن نیروهای ایران از نزدیکی مرزهای اسرائیل صورت گرفته است.

بنیامین نتانیاهو صبح دوشنبه یکم امرداد در نشست کابینه‌اش، با اشاره به اینکه سفر این هیأت بلندپایه به اسرائیل را چند روز پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به وی خبر داده گفت که موضوع گفت‌وگوها تحولات منطقه‌ای «و در صدر همه وضعیت سوریه» خواهد بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، و ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، از جمله اعضای هیأت اعزامی روسیه به اسرائیل بودند.

وزارت خارجه روسیه نیز صبح دوشنبه این سفر از پیش اعلام‌نشده را بدون اشاره به جزئیات تنها «یک مأموریت سیاسی فوری» خواند.

آقای نتانیاهو تاکید کرد موضعی را که در دیدار اخیرش با ولادیمیر پوتین بیان کرده بود، در این دیدار نیز مورد تأکید قرار می‌دهد که توافق اسرائیل و سوریه باید محترم شمرده شود؛ «همان طور که پیش از آغاز جنگ سوریه، این توافق ده‌ها سال رعایت شده بود».

بنیامین نتانیاهو دو هفته پیش در دیدار با ولادیمیر پوتین در مسکو گفته بود که اسرائیل با بقای حکومت بشار اسد در سوریه کاری ندارد اما ایران نباید «در هیچ نقطه‌ای در سوریه» حضور نظامی داشته باشد.

توافق ترک مخاصمه بین اسرائیل و سوریه در سال ۱۹۷۴، یک سال پس از آخرین جنگ دو کشور، منعقد شد.

هفته گذشته نیز یک هیأت دیگر روسی به اسرائیل سفر کرده بود. مقام‌های ارشد اسرائیل تایید کرده‌اند که این رفت‌وآمدها در ارتباط با حضور نظامی ایران در سوریه بوده است.

ایران همچنان تأکید دارد که بنا به دعوت دولت قانونی بشار اسد در سوریه حضور «مستشاری» دارد؛ با وجود این علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل، هفته گذشته گفته بود که ایران، در صورت درخواست سوریه، «فورا» آن کشور را ترک خواهد کرد.

ساعاتی پیش از ورود هیأت روسی به اورشلیم / بیت‌المقدس، ارتش اسرائیل اعلام کرد که از سیستم دفاعی جدید «فلاخن داود» استفاده کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، این سیستم دفاعی توانست دو راکت شلیک‌شده از داخل سوریه را رهگیری و منحرف کند.

یک روز پیش‌تر دولت سوریه از «حمله هوایی اسرائیل» به یک پایگاه تحقیقات نظامی‌اش در استان حما خبر داده بود.

اسرائیل درباره حمله شامگاه یکشنبه سکوت کرده است.

XS
SM
MD
LG