لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

جنجال محرومیت کاپیتان تیم ملی اسرائیل در گرماگرم مقدماتی جام جهانی


اران زهاوی (چپ) در بازی روز شنبه در مقابل مقدونیه
اران زهاوی (چپ) در بازی روز شنبه در مقابل مقدونیه

اسرائیل که حضور تیم ملی‌اش در جام جهانی در حدود نیم قرن گذشته به رویایی دست نیافتنی بدل شده، به دنبال شکست‌های پی در پی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸، باید با مسئله تازه‌ای نیز دست و پنجه نرم کند.

کنار گذاشتن کاپیتان تیم ملی، از جمله بنا به خواست وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل.

آخرین بار که تیم ملی فوتبال اسرائیل به جام جهانی راه یافت، خاطره‌ای دور در مسابقه‌های جام جهانی مکزیک در سال ۱۹۷۰ بود.

در ۴۸ سال گذشته اسرائیل دیگر نتوانست در هیچیک از دوره‌های جام جهانی حضور یابد؛ از این روی، هر چهار سال یک بار تیم ملی فوتبال این کشور با فشار شدید افکار عمومی و ورزش‌دوستان روبه‌رو می‌شود تا این آرزوی ده‌ها ساله را عملی کند.

این بار نیز در آستانه مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تیم ملی فوتبال اسرائیل با سنگین‌ترین فشارهای دوستداران این ورزش برای صعود به جام جهانی مواجهه شده است.

اما نخستین مسابقه‌های مقدماتی تیم ملی فوتبال در روزها و هفته‌های گذشته چندان مایه افتخار نبود؛ سه مسابقه پی در پی که با نتیجه شکست به پایان رسید، خشم دوستداران فوتبال را سر ریز کرده است.

مسابقه ناکام سوم تیم ملی فوتبال اسرائیل شنبه شب دوازدهم شهریور در برابر تیم ملی مقدونیه در حالی برگزار شد که رقابت در خانه و در برابر ده‌ها هزار تن از حامیان تیم اسرائیلی انجام شد.

تیم مقدونیه با نتیجه یک بر صفر سرافراز از استادیوم بندر حیفا بیرون رفت.

شکست اسرائیل در برابر مقدونیه در حالی بود که شکست سه بر صفر از تیم آلبانی در هر دو مسابقه رفت و برگشت یک ناکامی عادی نبود.

در آخرین دقایق مسابقه که فشار سنگین تماشاچیان به هو کردن و حتی گفتن ناسزاهایی به کاپیتان تیم ملی کشیده شد، اران زهاوی کاپیتان سرخورده بازوبند کاپیتانی را از بازو جدا کرد و با خشم به زمین انداخت.

همین حرکت اران زهاوی کافی بود که حاشیه‌ای جدید اما کاملاً جدی برای تیم ملی ایجاد کند به گونه‌ای که سیاستمداران و حتی دولتمردان به اظهار نظر پرداختند.

در این میان، خانم میری رگب وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل، با دستور فوری به فدراسیون فوتبال، خواهان برخورد جدی و مجازات کاپیتان تیم ملی شد.

وزیر ورزش در نامه خود نوشت که «عمل زشت» کاپیتان بر خلاف تمامی ارزش‌هایی است که جوانان و ورزشکاران را بر اساس آنها بار می‌آوریم.

هنوز ساعتی از دستور وزیر فرهنگ و ورزش نگذشته بود که اتحادیه ملی فوتبال اسرائیل یکشنبه سیزدهم شهریور اعلام کرد اران زهاوی را از تیم ملی کنار گذاشته است.

بخش ورزشی وب‌سایت وای.نت نوشته است که اران زهاوی دستکم یک سال در هیچ مسابقه تیم ملی راه نخواهد یافت و همچنین دیگر عضوی از تیم ملی در مسابقه‌های مقدماتی جام جهانی یا صعود احتمالی تیم به مراحل بعدی نخواهد بود.

اما مجازات اصلی اران زهاوی این است که دیگر هرگز نمی‌تواند کاپیتان تیم ملی اسرائیل باشد.

اران زهاوی گفته است که از غلبه ناگهانی خشم بر رفتارش پوزش می‌خواهد اما واکنش‌های تندی که در طول تمامی مسابقه از تماشاچیان می‌دید و می‌شنید، او را عصبی کرده بود.

آقای زهاوی با اشک در چشم گفته است، «نیم قرن آرزوی صعود به جام جهانی را داریم؛ ما و من بیشترین تلاش را کردیم و زمانی که هو شدم، دیگر از خود بی‌خود شدم».

به گزارش وای.نت، آقای زهاوی خود نیز احتمال کناره‌گیری از تیم ملی و اصولاً از دنیای ورزش در اسرائیل را بررسی می‌کند؛ او هفت سال در تیم ملی توپ می‌زد.

عوفر عینی، رئیس فدراسیون فوتبال اسرائیل گفته است که پوزش‌خواهی اران زهاوی پذیرفته نمی‌شود زیرا رفتارش بر خلاف ارزش‌ها و افتخار و احترام ملی بوده است.

اران زهاوی ۳۰ ساله، بازیکن پیشین پالرموی ایتالیا و مکابی تل آویو، یکسال و یک ماه است در تیم گوانجو آر اند اف که یکی از تیم‌های پرقدرت باشگاهی کشور چین است، توپ می‌زند و ماجرای خرید هشت میلیون دلاری او از سوی این تیم چینی مدت‌ها صحنه ورزش اسرائیل را به خود مشغول کرده بود.

اما در پی شکست تیم ملی در برابر تیم مقدونیه با نتیجه یک بر صفر، اتحادیه فوتبال اسرائیل با سرخوردگی از سرمربی تیم ملی، آقای الیشا لوی را نیز از ادامه کار بازداشت و او را تا اوت ۲۰۱۸ از این مقام محروم کرد.

تیم ملی اسرائیل تنها شش روز پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی ۱۹۷۰ در یک بازی دوستانه مقابل استرالیا در مکزیک
تیم ملی اسرائیل تنها شش روز پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی ۱۹۷۰ در یک بازی دوستانه مقابل استرالیا در مکزیک

اسرائیل در این دوره با تیم‌های اسپانیا، ایتالیا، آلبانی، مقدونیه و لیختنشتین هم‌گروه شده و تا حال با ۹ امتیاز در جایگاه چهارم این گروه است و بختش برای غلبه بر تیم‌های قدرتمند ایتالیا و اسپانیا زیاد نیست.

به گزارش وای.نت، در پی مجازات کاپیتان، تیم ملی فوتبال اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۳ شهریور بدون اران زهاوی برای مسابقه مقدماتی دیگری در روز سه شنبه در برابر تیم ملی پرقدرت ایتالیا راهی آن کشور شد.

پیروزی بر تیم ایتالیا کار آسانی نیست اما دان آینبیندر فوتبالیست ۲۸ ساله تیم ملی به وای.نت گفته است «نهایت تلاش را خواهیم کرد تا بعد از رخدادهای اخیر، با سر افراشته به کشور بازگردیم».

مسابقه‌های بعدی تیم ملی فوتبال اسرائیل پس از ایتالیا، در برابر لیختنشتین و اسپانیا خواهد بود.

اسرائیل در خاورمیانه واقع است و در دوره در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کرده است. سال ۱۹۶۴ که اسرائیل خود میزبان آن بود و ۱۰ سال بعد در ۱۹۷۴ که مسابقات در تهران برگزار شد.

اما از آن به بعد، اکثر کشورهای عربی و مسلمان در آسیا اسرائیل را در عرصه ورزش تحریم کردند و از این روی، جامعه جهانی از دهه‌ها پیش اسرائیل را در رقابت‌های اروپایی دسته‌بندی کرده است.

اسرائیل در ورزش‌های متعددی مانند بسکتبال باشگاهی، قدرتی جدی در اروپاست و بارها به جایگاه نخست رسیده است.

اما به گفته برخی از ورزش‌دوستان اسرائیل، گویا تیم ملی فوتبال این کشور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی «جادو» شده و مرتب دچار بدشانسی می‌شود.

XS
SM
MD
LG