لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

اسرائیل پس از ۲۰ سال بار دیگر برنده رقابت‌های یوروویژن شد


نتا برزیلایی، خواننده اسرائیلی، شامگاه شنبه ۲۲ اردیبهشت برنده شصت و سومین دوره مسابقات آوازخوانی یوروویژن شد؛ این پیروزی باعث شد که هزاران اسرائیلی تا بامداد در خیابان‌ها شادی کنند.

اسرائیل این پیروزی را که مقارن با هفتادمین سال تاسیس این کشور به دست آمده است، با اهمیت بسیار زیاد تلقی کرده به ویژه آنکه سال آینده رقابت یوروویژن باید در اورشلیم برگزار شود.

نتای ۲۵ ساله از میان خوانندگان ۴۳ کشور در این رقابت‌ها در لیسبون، پایتخت پرتغال، شرکت کرده بود. پرتغال سال گذشته برنده این رقابت‌ها شد و میزبانی سال ۲۰۱۸ را برعهده داشت.

دو بخش نیمه نهایی یوروویژن روزهای هشتم و دهم مه برگزار شده بود که بر اساس آن، ۲۶ کشور برای فینال شنبه شب انتخاب شدند.

آهنگ نتا به نام Toy «اسباب بازی» با اجرایی متفاوت و پرهیجان، صدایی پرقدرت و با نفوذ و شاد دل‌های بینندگان و بخشی از داوران را تسخیر کرده بود. این آهنگ مانند ترانه اکثر کشورها به زبان انگلیسی اجرا شد، اما چند واژه آن نیز به زبان عبری بود.

نتا ابتدا در رقابتی دشوار با خوانندگان قبرس، آلمان و سوئد در بخش آرای هیئت‌های داوران از سوی کشورها با ۲۱۲ امتیاز به جایگاه سوم رسید.

اما بیشترین آرای مردم در ۴۳ کشور شرکت‌کننده به نتا داده شد که جمع امتیازات او را به ۵۲۹، و مقام نخست رساند.

قبرس در این رقابت دوم شد؛ النی فوریرا، ۳۱ ساله، خواننده پرقدرت و خوش صدای زاده آلبانی و بزرگ‌شده در یونان و دارای سابقه خوانندگی و هنرپیشگی در یونان از سوی قبرس به این رقابت‌ها اعزام شده بود. النی که طراح لباس و رقصنده حرفه‌ای نیز هست، با آهنگ «آتش» امید قوی قبرس برای بردن این رقابت بود؛ این جزیره هرگز برنده یوروویژن نشده است و این بار نیز کامیاب نشد.

سزار سمپسون، خواننده و مدل ۳۴ ساله زاده اتریش که تبار آفریقایی دارد، و گروهش، که ترانه «هیچکس غیر از تو» را اجرا کردند، تا پیش از مسابقه در جدول شرط‌بندی‌ها در جایگاه چندان بالایی نبودند و با وجود آنکه رأی نخست هیئت‌های داوران ۴۳ کشور را به دست آوردند، بعد از احتساب امتیازات مردمی در این کشورها، به جایگاه سوم بسنده کردند.

نتا به هنگام دریافت جایزه و در نشست خبری بعد از آن، در حالی که جایزه میکروفون بلورین را در دست داشت، از انسان‌ها سپاسگزاری کرد که به جایی رسیده‌اند که حاضر هستند انسانی متفاوت را بپذیرند.

اشاره نتا از جمله به چاقی بدنش بود. او پیشتر به رسانه‌های اسرائیل گفته بود که در نوجوانی همواره از سوی دیگران به خاطر چاقی بدنش مورد آزار بود و منزوی شده بود ولی در حال حاضر شرایط تغییر کرده و انسان‌ها فردی چاق را همانگونه که هست قبول دارند و به استعداد و انسانیت او توجه می‌کنند.

نتا پیشتر تأکید کرده بود که کاش زمانی که نوجوان بود، این امکان را می‌یافت که استعداد خود را زودتر بروز دهد و زندگی عادی داشته باشد نه انزوا و رنج از نگاه‌های دیگران به بدن چاقش.

نتا که پدرش مهندس یک کمپانی بزرگ اسرائیلی بوده و در آفریقا خدمت کرده، به خاطر زندگی در سال‌های کودکی در نیجریه، به خوبی به انگلیسی تسلط دارد؛ او با دو برادر و والدینش در رامات هشارون، منطقه مرفه‌نشین شمال تل‌آویو زندگی می‌کند.

نتا در دو سال سربازی‌اش در ارتش اسرائیل نیز عضو گروه خوانندگی ارتش بوده است. او تا هفت ماه پیش در باشگاه‌های تل آویو برنامه اجرا می‌کرد و زمانی که خود را نامزد مسابقه اسرائیلی برای بهترین صدای یوروویژن کرد، جنجال زیادی در مورد انتخاب او ایجاد شد اما داوران اسرائیلی گفتند اطمینان دارند چنین فردی با این توانایی‌ها این بار، پیروزی را بعد از دو دهه نصیب اسرائیل می‌کند.

نتا همچنین در مصاحبه بعد از پیروزی و در گفت‌وگوهای خود در هفته‌های اخیر در اروپا تأکید کرده بود که برای کشورش این پیروزی در هفتادمین سالروز تأسیس آن، اهمیت دیگری دارد.

از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، و رئوون ریولین رئیس‌جمهور اسرائیل، گرفته تا همه شخصیت‌های اسرائیلی اصرار داشتند که نیمه‌شب به نتا در لیسبون تلفن بزنند و شخصاً به او تبریک بگویند. آقای نتانیاهو به او گفت «جانم فدایت؛ بهترین سفیر اسرائیل شده‌ای»، و نتا به او گفت «بی بی (لقب مردمی نتانیاهو) می‌دانستم می‌برم».

آقای نتانیاهو یکشنبه نیز در آغاز نشست دولت خود دستش را مانند مرغ گرفت تا شادی خود را از پیروزی نتا نشان دهد، چون ترانه نتا اشاره به زنی چاق مانند مرغ دارد.

نتا یکشنبه شب به اسرائیل بازمی‌گردد و مراسم ویژه استقبال از او در فرودگاه تل‌آویو تدارک دیده شده است.

دولت اسرائیل اعلام کرده که بودجه لازم را برای برگزاری یوروویژن ۲۰۱۹ در اورشلیم اختصاص خواهد داد؛ رویدادی که جایگاه این شهر تاریخی را به عنوان پایتخت اسرائیل بیشتر تقویت کند. اسرائیل این امر را در حالی که این روزها نیز سفارت آمریکا به اورشلیم منتقل می‌شود، با اهمیت زیاد تلقی کرده است.

اورشلیم در حالی قرار است سال آینده میزبان یوروویژن شود که در رقابت شنبه شب، میزبانان پرتغالی به اسرائیلی‌ها گفته بودند به دلیل سیاست‌های اروپا نمی‌توانند نام اورشلیم را ببرند و تنها به گفتن اسرائیل بسنده می‌کنند تا این شائبه ایجاد نشود که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل قبول دارند.

جنبش بی دی اس که طرفدار فلسطینی‌هاست و به ویژه در اروپا فعالیت می‌کند، نظر به اساسنامه خود برای بایکوت، انزوا و تحریم اسرائیل، برای بیرون راندن اسرائیل از رقابت‌های یوروویژن فعالیت کرده بود.

اسرائیل یکی از نخستین کشورهای خارج از حوزه اتحادیه رادیویی و تلویزیونی اروپاست که در این رقابت‌ها شرکت می‌کند؛ نخستین حضور اسرائیل به سال ۱۹۷۳ باز می‌گردد و تنها پنج سال از مشارکت در آن به دلایل داخلی این کشور خودداری کرده است.

آخرین بار که اسرائیل برنده یوروویژن شد، ۲۰ سال پیش بود که دانا اینترنشنال با آهنگ «دیوا» این پیروزی را برای کشورش رقم زد؛ دیوا یک تراجنسیتی بود که با عمل جراحی زنانگی خود را تکمیل کرده بود.

اسرائیل در مجموع چهار بار در سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۷۹ و ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ برنده یوروویژن شده است. پیروزی دو سال پیاپی در سال‌های ۱۹۷۸ با ترانه مشهور «آبانی بی» و ۱۹۷۹ با ترانه «هاله لویا» که جهانی شد و هنوز نیز هنرمندان بسیاری در دنیا آن را اجرا می‌کنند، اسرائیل را همردیف اسپانیا، لوکزامبورگ و ایرلند کرد که این کامیابی پی درپی را داشته‌اند.

در سال‌های گذشته کشورهای بسیاری که در حوزه اتحادیه رادیویی و تلویزیونی اروپا نیستند، به رقابت یوروویژن افزده شده‌اند؛ استرالیا نیز با وجود آنکه در اقیانوسیه است، در سال‌های بعد مجوز راهیابی به یوروویژن را یافت اما متعهد شده که اگر برنده شود، مسابقه در استرالیا، به دلیل تفاوت زیاد ساعت با اروپا، در این کشور اجرا نشود.

XS
SM
MD
LG