لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

تشکیل کابینه جدید دولت لبنان به نخست وزیری حسان دیاب


حسان دیاب شامگاه سه شنبه کابینه خود را معرفی کرد.
حسان دیاب شامگاه سه شنبه کابینه خود را معرفی کرد.

ریاست جمهوری لبنان سه شنبه اول بهمن از تشکیل کابینه جدید به نخست وزیری حسان دیاب خبر داد.

لبنان از اواسط اکتبر سال گذشته شاهد تظاهرات علیه فساد دولتی و طبقه حاکم در این کشور است. به دنبال تشدید این اعتراضات سعد حریری از مقام نخست وزیر استعفا کرد.

رویترز می‌گوید، لبنان در بدترین وضعیت از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ قرار دارد و نگرانی‌ها در مورد ثبات کشور که بدهی‌های خارجی سنگینی دارد و دستخوش اختلافات فرقه‌ای و جناحی است به شدت افزایش یافته است.

حسان دیاب، نامزد مورد حمایت حزب الله لبنان اواخر آذرماه سال جاری از سوی میشل عون به نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید شد.

حسان دیاب شامگاه سه شنبه کابینه خود را که از متشکل از ۲۰ تکنوکرات است، معرفی کرد. کابینه دولت سعد حریری ۳۰ وزیر داشت.حسان دیاب، ۶۰ ساله استاد دانشگاه آمریکایی بیروت است.

حسان دیاب پس از معرفی اعضای کابینه خود در کاخ ریاست جمهوری لبنان گفت: به رغم اتهامات بسیار من (به عنوان نخست وزیر) منصوب شدم . خواهان کار کردن هستم و به دنبال جر و بحث نیستم. من طبق قانون عمل کرده و دولت تشکیل داده ام . من با پیروی از قوانین و مقررات هیات وزیران را تشکیل دادم.

وی اضافه کرد: این دولت بر اساس خواست و آرمان کسانی که در سه ماه گذشته در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند، تشکیل شده است.

حسان دیاب همچنین ابراز امیدواری کرده است خواسته تظاهرکنندگان برای قوه قضاییه مستقل محقق شود تا وجوه اختلاس شده بازگردانده شود.

پیش از این رویترز گزارش داده بود که تعیین دیاب احتمالا نوعی زمینه‌سازی برای حذف جریان طرفدار غرب و متحدان کشورهای حوزه خلیج فارس، از کابینه تازه است.

با این حال آقای دیاب به اعضای پارلمان اطمینان داده بود که دولت او «تکنوکرات‌ها، متخصصان و افراد مستقل» را شامل خواهد شد.

منابع: رویترز، الجزیره و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG