لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

چه کسی جان لنون را کشت؟‌


هواداران جان لنون برای هشتادمین سالگرد تولدش در اکتبر ۲۰۲۰، شمع و گل گذاشته‌اند.
هواداران جان لنون برای هشتادمین سالگرد تولدش در اکتبر ۲۰۲۰، شمع و گل گذاشته‌اند.

مرگ جان لنون در هشتم دسامبر ۱۹۸۰ همچنان یکی از تلخ‌ترین اتفاقات تاریخ موسیقی راک جهان است.

البته ما در سال‌های اخیر شاهد از دست دادن هنرمندان بزرگ دیگری هم بوده‌ایم، اما چیزی که مرگ لنون را تبدیل به فاجعه کرد، قتل هنرمندی بود که تأثیر آثارش بر جامعه، موسیقی و هنر از کسی پنهان نبود.

بیتل‌ها فقط ستاره‌های موسیقی نبودند، آنها با موسیقی زندگی کردند و برای دیگران تجربه ساختند. شاید بدون حضور پدیده‌ای چون گروه «بیتلز» در تاریخ موسیقی، امروز صحنه موسیقی جهان اینگونه بی‌پروا و آزاد نبود.

صدای موسیقی بیتل‌ها در دهه ۶۰ میلادی دنیا را تکان داد. اما جان لنون از سال ۱۹۷۵ و بعد از پایان قراردادش با کمپانی EMI آزادی عمل بیشتری داشت و تقریباً تعهدی به هیچ شرکت پخش موسیقی نداشت.

البته همزمانی این موضوع با تولد فرزندش شان لنون در اکتبر ۱۹۷۵ برای جان لنون خبر خوبی بود؛ دوری از فضای رسانه و وقت‌گذرانی با نوزاد نورسیده.

دیوارنگاره‌ای از جان لنون در زمانه کرونا
دیوارنگاره‌ای از جان لنون در زمانه کرونا

اما چه کسی این هنرمند ۴۰ ساله را جلوی خانه‌اش در نیویورک به قتل رساند؟

مارک چپمن در نوجوانی یکی از طرفدارهای دو آتیشه گروه بیتلز بود، اما با قدرت گرفتن اندیشه‌های مذهبی‌اش، علاقه‌اش به بیتل‌ها تبدیل به نفرت شد؛ مخصوصاً وقتی جان لنون در مصاحبه مشهورش گفت: «بیتل‌ها از مسیح هم محبوب‌ترند».

کینه قدیمی چپمن اما در سال ۱۹۸۰ زمانی تبدیل به خشم شد که جان لنون بعد از چند سال سکوت دوباره در رسانه‌ها حاضر شد، و این بار برای چپمن درک این واقعیت قابل درک نبود که جان لنون، این هنرمند اهل لیورپول، کسی که سال‌ها طرفدارش بود و ترانه «تنها چیزی که نیاز داری، عشق است» را نوشته بود، حالا یک میلیونر ساکن نیویورک است.

اسلحه‌ای که لنون با آن کشته شد در کنار تصویری از قاتلش
اسلحه‌ای که لنون با آن کشته شد در کنار تصویری از قاتلش

چپمن یکبار در اکتبر ۱۹۸۰ به قصد قتل لنون به نیویورک سفر کرد، اما در میانه راه منصرف می‌شود و به خانه‌اش در هاوایی برمی‌گردد. او به همسرش گفت که تمام فکر و ذهنش قتل جان لنون است و اسلحه‌اش را هم به او نشان می‌دهد. اما چیزی مانع جنون او و تلاش دومش برای قتل لنون نشد.

چپمن دوباره به نیویورک رفت؛ صبح روز هشتم دسامبر اتاقش را در هتل شراتون به سمت محل سکونت جان لنون ترک کرد. حدود ساعت پنج بعد از ظهر جان لنون را دید و از او امضا گرفت، و پنج ساعت بعد وقتی لنون از استودیو به خانه برمی‌گشت با شلیک پنج گلوله او را به قتل رساند.

چپمن بعد از قتل لنون و در صحنه قتل شروع به خواندن کتاب ناتور دشت سلینجر کرد.

مارک چپمن به حبس ابد محکوم شد و چند ماه پیش بعد از گذشت ۴۰ سال، یازدهمین درخواست عفوش نیز رد شد.

XS
SM
MD
LG