لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

رأی کمیته مرکزی لیکود به گسترش ساخت و سازها در کرانه باختری


یکی از شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری
یکی از شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به انضمام بخش‌های وسیعی از کرانه باختری به خاک این کشور و گسترش ساخت‌وسازهای اسرائیلی‌ها در این مناطق رأی داد؛ اقدامی که با واکنش اپوزیسیون اسرائیل و گروه‌های فلسطینی روبه‌رو شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، کمیته مرکزی حزب لیکود شامگاه یکشنبه دهم دی با حمایت از پیش‌نویس قانون انضمام شهرک‌های اسرائیلی‌نشین کرانه باختری و مناطق اسرائیلی‌نشین شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، و «بقاع اردن»، خواهان اجرای قوانین اسرائیل در این اراضی شد.

بر اساس این گزارش‌ها، بیش از هزار تن از اعضای کمیته مرکزی لیکود در مصوبه خود همچنین از نمایندگان این حزب در مجلس خواستند برای «ساخت و ساز بدون محدودیت» در «مناطق آزاد شده» تلاش کنند.

کمیته مرکزی لیکود در حالی به اتفاق آرا به این مصوبه رأی داد که پیشتر تمامی وزیران این حزب از آن حمایت کرده بودند.

به گزارش جروزالم پست، غیبت بنیامین نتانیاهو از این نشست «محسوس» بود ولی یک «منبع نزدیک» به او، به این روزنامه گفت این مصوبه «به هیچ وجه» برای نتانیاهو «الزام‌آور نیست».

بنیامین نتانیاهو چند سال پیش از راهکار دو کشور، یعنی استقلال فلسطین در جوار اسرائیل، حمایت کرده بود.

فلسطینیان تأکید دارند که اسرائیل باید با برچیدن همه یهودی‌نشین‌ها، امکان دهد کشور فلسطین با پایتختی شرق بیت‌المقدس در اراضی کرانه باختری و در محدوده پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ برپا شود.

اسرائیل در جنگ پنجاه سال پیش بر شرق قدس و کرانه باختری مسلط شد؛ در این نیم قرن ده‌ها شهرک در این مناطق ساخته شده و بیش از ۴۵۰ هزار اسرائیلی در آن اسکان یافته‌اند.

فتح، جنبش فلسطینی به رهبری محمود عباس رئیس دوشنبه یازدهم دی در بیانیه‌ای، با نکوهش اقدام کمیته مرکزی حزب لیکود، آن را «زدن آخرین میخ بر تابوت روند سیاسی صلح» توصیف کرد.

فتح جامعه جهانی را فرا خواند از عملی شدن تصمیم حزب حاکم اسرائیل جلوگیری کند.

حماس نیز در بیانیه‌ای، مصوبه لیکود را «ادامه پایمال کردن حقوق فلسطینیان» با «حمایت آمریکا» نامید و تأکید کرد که این گام‌ها به «مقاومت بیشتر» از سوی فلسطینیان منجر می‌شود.

اشاره حماس به بیانیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست که پانزدهم آذر اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت.

در همین حال، مصوبه کمیته مرکزی حزب لیکود با واکنش مخالف احزاب اپوزیسیون اسرائیل روبه‌رو شده است.

به گفته اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، «نتانیاهو آگاه بود که این مصوبه به زیان منافع اسرائیل است»؛ زیپی لیونی وزیر خارجه پیشین و جنبش «صلح اکنون» نیز این مصوبه را محکوم کرده‌اند.

به نوشته جروزالم پست، مصوبه کمیته لیکود در همین حال یک «پیروزی» برای حزب راستگرای «خانه یهود» به رهبری نفتالی بنت وزیر همپیمان با دولت نتانیاهو است.

نفتالی بنت از مدتی پیش حامی اجرای قوانین اسرائیل در بخش‌هایی از کرانه باختری بوده است؛ اما به گفته لیکود، «هیچ حزبی نباید اعتبار این مصوبه را به خود نسبت دهد».

XS
SM
MD
LG