لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

انتخابات شورایاری‌ها در تهران پایان یافت


پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری در تهران جمعه، ۴ مرداد، در پایتخت ایران برگزار شد.

این انتخابات که در آن بیش از ۱۲ هزار نامزد به رقابت پرداختند و دو بار تمدید شد.

انتخابات در ۳۵۲ محله شهر تهران برگزار شد و شورایاری هر محله نهایتاً ۱۱ عضو خواهد داشت.

به‌گفته مسئولان برگزاری، این انتخابات با استفاده از هفت‌ هزار صندوق رأی الکترونیک در هزار و هفتصد شعبه برگزار می‌شود.

انجمن‌های شورایاری نهادهای مشورتی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و برخی کلانشهرهای دیگر محسوب می‌شوند که در نحوه تصمیم‌گیری‌های شهری و توزیع اعتبارات در محلات به اعضای شوراها کمک می‌کنند.

برگزاری این انتخابات همواره با چالش‌هایی روبه‌روبوده و یک هفته پیش نیز سازمان بازرسی کل ایران برگزاری این انتخابات را «غیرقانونی» خوانده و خواستار توقف آن شده بود.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ایران، در نامه‌ای به رؤسای سه قوه، تأکید کرده بود که نهاد شورایاری در قوانین مصوب مجلس ایران وجود ندارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:50 0:00
لینک مستقیم


آقای سراج در نامه‌اش همچنین نوشته بود: «انتخابات عمومی یک امر سیاسی است و باید از سوی قانون پیش‌بینی شده و شروط انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان و شیوه برگزاری انتخابات را نیز باید قانون تعیین کند.»

با این حال پیروز حناچی، شهردار تهران، انتقادها را رد کرده و در پاسخ به اتهام «غیرقانونی» بودن این انتخابات گفته است که این انتخابات «با مصوبه دولت» برگزار می‌شود.

برخی محافظه‌کاران نیز با برگزاری انتخابات انجمن‌های شورایاری مخالفت کرده‌اند، از جمله مرتضی طلایی، عضو پیشین شورای شهر تهران، که شهرداری را به «سیاسی‌کاری» در این موضوع متهم کرده‌اند.

نهادها و مراکزی چون شورای عالی استان‌ها، ستاد شورایاری‌ها و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز با استناد به قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی ایران، مصوب سال ۱۳۷۵، برگزاری این انتخابات را مطابق قانون می‌دانند و می‌گویند انجمن‌های شورایاری «غیردولتی، غیرسیاسی، داوطلبانه و خودگردان» هستند.

منابع: ایسنا، ایرنا / ر.ش / ج
XS
SM
MD
LG