لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

تابوشکنی رضا مددی در مبارزه با حریف اسرائیلی در رشته هنرهای رزمی


رضا مددی در مسابقات یواف‌سی ۱۵۳ برزیل در سال ۲۰۱۲
رضا مددی در مسابقات یواف‌سی ۱۵۳ برزیل در سال ۲۰۱۲

در یک تابوشکنی مسابقات ورزشی میان حریفان ایرانی و اسرائیلی، رضا مددی مبارز حرفه‌ای ایرانی- سوئدی در رشته هنرهای رزمی ترکیبی در رقابتی در برابر یک ورزشکار اسرائیلی، بر او غلبه کرد و برنده شد.

رضا مددی شنبه شب در مسابقه‌ای در استکهلم پایتخت سوئد در برابر موشه بن شموئل از اسرائیل به آسانی او را مغلوب کرد.

از سال ۱۹۸۳ که علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران آغازگر منع مسابقات ورزشی میان ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی شد، تا کنون سابقه نداشت که حریفانی از اسرائیل و ایران در میدان‌های ورزشی جهانی به مصاف هم بروند.

رضا مددی از مدتی پیش اعلام کرده بود که با مسابقه با حریف اسرائیلی قصد «تابوشکنی» دارد گرچه آگاه است که شاید دیگر نتواند به ایران سفر کند.

وی بهار امسال با رینگ مسابقات خداحافظی کرده بود اما در پی رخدادهای اخیر برای ورزش ایران و اسرائیل، تاکید کرد که یک بار دیگر به صحنه بازمی‌گردد تا پیش از وداع همیشگی با دنیای ورزش، این تابو را که به ورزشکاران ایرانی تحمیل شده، بشکند.

بعد از ماجراهایی که به تازگی برای سعید ملایی قهرمان جودوی ایرانی در وادار شدن او به عدم مسابقه با موکی ساگی حریف اسرائیلی در رقابت‌های جهانی توکیو ایجاد شد، رضا مددی گفت که خود او با دادن مسابقه با موشه بن شموئل «می‌خواهد یک بار و برای همیشه به این داستان پایان دهد».

مصاف رضا مددی و حریفش از اسرائیل، بیش از جنبه ورزشی، اهمیت نمادین سیاسی داشت تا دو طرف نشان دهند که با وجود خصومت حکومت‌های حاکم بر کشورشان، مردم دو کشور با هم دشمن نیستند.

رضا مددی پیش‌تر گفته بود که ورزش، دین و سیاست باید از یکدیگر جدا باشند و ورزشکاران سراسر جهان از هر فرهنگ و نژاد برایش قابل احترام هستند.

او به سایت «فایتر دیلی» گفته بود در دوران نوجوانی نیز زمانی که از تیم سوئد به مسابقه در فنلاند رفت و شاهد بود که مسئولان ایرانی هتل محل اقامت تیم نوجوانان ایران را عوض کردند تا با نوجوانان اسرائیلی در یک هتل نباشند، این فکر او را مشغول کرده بود که این تابو باید شکسته شود.

آقای مددی به سایت «فایتر دیلی» گفت به سال ۲۰۲۰ می‌رسیم اما ظاهراً مسئولان ایران گوش شنوایی ندارند.

مسابقه شنبه شب در استکهلم، در برابر صدها علاقه‌مند و در حالی آغاز شد که دو رقصنده زیبارو با رقص شرقی با یک ترانه شاد ایرانی که در استادیوم طنین افکنده بود، این ورزشکار را تا روی رینگ همراهی کردند.

رضا مددی، در رقابتی که ده دقیقه طول کشید، با وجود پیروزی نسبتا آسان، اما با هیجان و شادی آشکار، رقیب شکست خورده را درآغوش کشید و دستان او را به رسم جوانمردی بلند کرد تا حریف را هم سربلند نشان دهد.

عکسبرداران و فیلمبرداران زیادی برای ثبت لحظات ادای احترام دو حریف ایرانی و اسرائیلی به یکدیگر، بدرون رینگ رفته بودند.

با وجود تابوشکنی رضا مددی و پیروزی او، رژیم ایران که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و خواهان نابودی اسرائیل است، سخت‌گیری بر ورزشکاران خود را برای خودداری از رفتن به مصاف ورزشکاران اسرائیلی گسترش داده است.

تنها یک روز پیش از مسابقه رضا مددی و حریف اسرائیلی، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در سخنانی تکرار کرد که حکومت ایران به صراحت بر سیاست نابودی «رژیم صهیونیستی» تاکید دارد و آشکارا نیز از حمایت خود از گروه‌های فلسطینی برای کمک به این هدف، سخن گفته و خواهد گفت.

مسابقه تابوشکنانه رضا مددی و حریف اسرائیلی‌اش در روزی برگزار شد که تظاهرات ایرانیان در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی‌شان آغاز شده بود؛ آقای مددی در پایان مسابقه اشاراتی نیز به این رویداد داشت.

او در گفت‌وگو با شبکه «ایران اینترنشنال» گفت که مادر پیرش قبل از مسابقه در تماس تلفنی، ضمن دعای خیر برای وی، به او گفته است که دارد تلویزیون می‌بیند و حکومت ایران «خون مردم را در شیشه کرده است».

رضا مددی، ۴۱ ساله، که از نوجوانی در سوئد زندگی کرده، دارنده مدال طلای قهرمانی کشتی آزاد این کشور نیز بوده و در کشتی فرنگی نیز کار کرده بود.

هنر ورزش‌های ترکیبی یا ام‌ام‌ای بدلیل آمیختن فنون کشتی‌های آزاد و فرنگی، بوکس، کیک باکسینگ و رشته‌های رزمی دیگر، در جهان پرطرفدار است و ورزشکاران برتر آن، در همه دنیا آوازه دارند.

رضا مددی بهترین ورزشکار سبک وزن این ورزش است و عنوان نخست اروپا را نیز دارد. از او با لقب «مد داگ» («سگ دیوانه») نیز نام می‌بردند. با مسابقه شنبه شب، ظاهرا آقای مددی با رینگ برای همیشه خداحافظی کرد.

رضا مددی، که چند ماه پیش از انقلاب ایران در تهران بدنیا آمده و هم‌عمر جمهوری اسلامی ایران است، به ایران نیز سفرهایی داشته که آخرین آن، دو سال پیش بوده اما به وبسایت «فایتر دیلی» گفت در آن سفر، آنقدر فقر و ظلم از جمله در مورد «بچه‌های کار» و ناجوانمردی به مردم زیر ستم ایران دید که تصمیم گرفت دیگر به ایران نرود.

او به تازگی برای سومین بار پدر شده، و همراه همسر، سه پسر و مادرش در سوئد زندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG