لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

ابراز نگرانی آمریکا و آلمان از گفته‌های پوتین درباره تسلیحات جدید روسیه


صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور آمریکا در میزگردی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ
صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور آمریکا در میزگردی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در تماسی تلفنی نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره «تسلیحات جدید شکست‌ناپذیر» ابراز نگرانی کردند.

بنابر بیانیه‌ای که دفتر صدر اعظم آلمان روز جمعه یازدهم اسفند منتشر کرد، رهبران دو کشور «از اظهارات اخیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره تولید تسلیحات و تأثیر منفی این اقدام بر تلاش‌های کنترل تسلیحات بین‌المللی ابراز نگرانی کردند».

ولادیمیر پوتین یک روز پیش‌تر در جریان سخنرانی سالانه‌اش در برابر نمایندگان پارلمان فدرال روسیه از تسلیحات جدید آن کشور سخن گفته و برخی از آنها را «شکست‌ناپذیر» و «غیر قابل رهگیری» خوانده بود.

هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه که عمدتاً به معرفی معرفی تسلیحات جدید این کشور می‌پرداخت، ویدئوها و انیمیشن‌هایی درباره موشک‌های جدید و شلیک مجازی آنها به سوی نقاطی در اقیانوس اطلس و ساحل شرقی آمریکا پخش شد.

ادعای پوتین در مورد «تسلیحات شکست ناپذیر»
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:49 0:00

ساعاتی پس از سخنان ولادیمیر پوتین، مقام‌های آمریکایی مسکو را متهم کردند که با تولید تسلیحات جدید پیمان‌ها و معاهدات دوران جنگ سرد را نادیده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه استفان سیبرت، سخنگوی خانم مرکل نیز گفته است دولت آلمان «نسبت به مجموع سیاست امنیتی روسیه نگران است».

آقای سیبرت گفت این مجموعه شامل مواردی گسترده است: «از نقض صریح قوانین بین‌المللی در انضمام کریمه گرفته تا اقدامات تهدیدآمیز علیه همسایگان و نادیده گرفتن تعمدی توافقات مربوط به کنترل تسلیحاتی».

مقام‌های روسیه هنوز واکنشی به اظهارات مقام‌های آلمان و آمریکا ابراز نکرده‌اند.

به گفته دفتر صدر اعظم آلمان، رهبران آمریکا و آلمان درباره جنگ سوریه و به ویژه بحران غوطه شرقی نیز گفت‌وگو کردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و رادیو اروپای آزاد؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG